16 May 2019

FİNANSAL ZORLUKLARA KARŞI BİRİKİM YAPIYORUZ

Minimum finansal bilgiye sahip olan bireylerin oranı 2017 yılına göre 5 puan artan Türkiye’de, hanelerde hem bütçe yapma oranı hem de kadınların hanedeki rolü artıyor. Para biriktirme konusunda da bilincin arttığı gözlenirken Türk halkının para biriktirmede geleneksel yöntemlerden de vazgeçmediği görülüyor. Yüzde 87’lik oranla borcuna sadık olan halkın, finansal ürünlerin bilinirliği konusundaki bilinci de yükseliyor. Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği (FODER) ve Visa (NYSE:V) tarafından, Türkiye’deki 27 bankanın desteğiyle yürütülen “Paramı Yönetebiliyorum” finansal okuryazarlık projesi kapsamında, ikincisi gerçekleştirilen ‘Türkiye Finansal Okuryazarlık Araştırması’nın sonuçları düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı. Basın toplantısına FODER Başkanı Özlem Denizmen, Visa Türkiye Genel Müdürü ve FODER Yönetim Kurulu Üyesi Merve Tezel, Ipsos Sosyal Araştırmalar Enstitüsü Hizmet Birimi Lideri ve İcra Kurulu Üyesi Özlem Bora katıldı.

MİNİMUM FİNANSAL BİLGİYE SAHİP OLANLARIN ORANI 5 PUAN ARTTI

Türkiye’de genel kamuoyunun finansal okuryazarlık düzeyini tespit etmek, finansal ürün ve hizmetler konusundaki tutum ve davranışları anlamak amacıyla gerçekleştirilen araştırma, Ocak-Şubat 2019 döneminde, 26 ilde 2000 kişi ile yüz yüze yapıldı. Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de minimum finansal bilgiye sahip olan bireylerin oranı 5 puan artarak, 2017’deki yüzde 70 oranından, yüzde 75’e yükseldi. Kadınlardaki artış ise Türkiye genelinin üzerinde yaşandı ve 2017 yılında yüzde 64 olan oran 6 puanlık artışla yüzde 70’e çıktı.

PARA BİRİKTİRME BİLİNCİ ARTIYOR

Araştırma sonuçlarına göre, hanelerde bütçe yapma oranında da 2017 yılına göre kayda değer bir artış görüldü. 2017 yılında yüzde 65 olan bu oran 2019’da yüzde 74’e çıktı. Kadınların hanedeki rolü incelendiğinde ise 2017 yılına göre kadınların hanedeki para kullanımı kararlarına dahil olma oranı yüzde 72’den yüzde 80’e yükselirken, bütçeye katkıda bulunma oranı ise yüzde 48’den yüzde 51’e çıktı. Araştırma, Türkiye’de para biriktirme konusunda da bilincin arttığını ortaya koydu. Araştırma sonuçlarına göre para biriktirme alışkanlığı, 2017 yılında yüzde 42 seviyesinde iken, 2019 yılında yüzde 45’e ulaştı. Artış olmakla beraber para biriktirmede geleneksel yöntemlerin hala geçerli olduğu da ortaya çıktı. Öyle ki araştırmaya katılan kişilerin yüzde 23’ü evinde para biriktirdiğini belirtirken, sadece yüzde 17’si bankada biriktirdiğini belirtti. Para biriktirmenin temel motivasyonunda, kötü gün için birikim yapmaktan ziyade beklenmedik finansal zorluklara karşı hazırlıklı olmak şeklinde bir değişim ortaya çıktı. Kadınlar nezdinde birikim yapma ise 2 yıl içinde yüzde 41’den yüzde 48’e çıkarken, bu oran yüzde 45 olan Türkiye geneline göre de 3 puan fazla olarak gerçekleşti.

HALKIN YÜZDE 87’Sİ BORCUNU ZAMANINDA ÖDÜYOR

Türk halkının borcuna sadık olduğunu bir kez daha teyit eden “Türkiye Finansal Okuryazarlık Araştırması”na göre, halkın yüzde 87’si borcunu zamanında ödüyor. Faturaların zamanında ödenmesi konusunda 2017 yılına göre minimal bir düşüş olsa da araştırmaya katılan bireylerin yüze 81’i faturalarını zamanında ödediğini belirtiyor. Araştırma sonuçlarına göre finansal ürünlerin bilinirliğinde de genel bir artış görülüyor. Kırılımına bakıldığında ise banka kartı, kredi kartı ve altın bilinirlikte ilk üç sırada yer alıyor. Sigorta ürünleri, hisse senedi, bono, fon ve forex iki yıl önce de olduğu gibi toplumun büyük bir kesimi tarafından bilinmiyor ve en alt sıralarda yer alıyor. BES’in bilinirliğinde bir artış olmakla beraber kullanımı hala düşük seviyelerde yer kalıyor.

FİNANSAL TUTUMLAR DEĞİŞİYOR, TEDBİRLİ BİREYLERİN SAYISI ARTIYOR

Araştırma sonuçları bireylerin para harcama ve risk alma konularında iki sene öncesine göre daha tedbirli olduğunu ortaya koydu. “Para harcamak içindir” diyenlerin oranı iki yıl önce yüzde 55 iken bu yıl yüzde 51’e düştü. Yatırım yaparken risk almaya hazır olan bireylerin oranında da bir azalma yaşandı ve yüzde 43’ten yüzde 35’e düştü. Araştırma sonuçları tedbirin davranışlara da yansıdığını gösterdi. Öyle ki, “param olmasa dahi ufak tefek alışveriş yapmaktan kendimi alamam” diyen bireylerin oranı iki yılda yüzde 43’ten yüzde 37’ye düştü.

DENİZMEN: “BİLİNÇLENDİRMEYİ ARTIRMAK GEREKİYOR”

FODER Başkanı Özlem Denizmen yaptığı açıklamada, “Biz FODER olarak finansal davranışlarda olumlu değişiklikler oluşturmayı ve böylece daha iyi bir gelecek yaratmayı hayal ederek 7 yıldır çalışıyoruz. Yaptığımız araştırmalar, bizlere finansal okuryazarlık bilincindeki değişimi de takip etme fırsatı veriyor. Bizim, finansal okuryazarlık çerçevesinde birikim davranışına ilişkin beklentimiz, bireylerin uzun vadeli bir plan çerçevesinde hareket etmesi. Bizler, çalışmalarımızı gençler ve kadınlara odaklayarak devam ediyoruz. Bu araştırma da kadınların finansal okuryazarlık alanındaki farkındalığının artması açısından değer taşıyor. Ayrıca, ekonominin dalgalanma gösterdiği dönemlerde bu konuya hassasiyet de doğal olarak artıyor. Bunu bir fırsata dönüştürmek ve bilinçlendirmeyi artırmak gerektiğine inanıyoruz” dedi.

TEZEL: “AYAĞIMIZI YORGANIMIZA GÖRE UZATIYORUZ”

Visa Türkiye Genel Müdürü ve FODER Yönetim Kurulu Üyesi Merve Tezel ise şöyle konuştu: “Araştırma sonuçları Türkiye genelinde finansal bilgi düzeyinde ve hane bütçesi yapma oranlarında kayda değer bir artış olduğunu gösteriyor. Bununla birlikte harcama eğilimlerinin de değiştiğini, isteğe bağlı harcamaların yerini ihtiyaca bağlı harcamalara bıraktığını görüyoruz. Yani daha bilinçli ve tedbirli hareket ediyoruz, ayağımızı yorganımıza göre uzatıyoruz. Bu sonuçlarda finansal okuryazarlığın geliştirilmesi amacıyla gerek özel sektör gerek kamu kanadında yürütülen çalışmaların büyük etkisi var. Biz de Visa olarak UNDP ve Habitat işbirliğinde Türkiye’deki 27 bankanın desteğiyle 10 yıldır yürüttüğümüz Paramı Yönetebiliyorum projesi kapsamında 81 ilde bireylere bütçe yapma, finansal kavramları anlama ve finansal ürünleri doğru kullanma becerisi kazandırmak üzere eğitimler veriyoruz. Bugüne kadar 1.3 milyon kişiye yüz yüze eğitim verdik.”

“DİJİTAL ÜRÜN VE PLATFORMLARI KULLANMALIYIZ”

Birikim yapanların oranının artmasını da olumlu değerlendiren Merve Tezel, “Ancak hala geleneksel yöntemlerle biriktiriyoruz. Finans ve bankacılık sektörü olarak daha kolay anlaşılabilir ürünler sunarak bireylerin kendi amaçlarına hizmet edecek ürünleri bilinçli bir şekilde, güvenle seçmelerine destek olmalıyız. Dijital ürün ve platformları kullanmalıyız. Basitlik ve şeffaflığa her zamankinden daha fazla ihtiyacımız var. Buradaki dönüşüm aynı zamanda birikim ve yatırımların finansal sisteme dahil edilmesine ve büyümeye önemli katkı sağlayacaktır” diye konuştu.

16 May 2019
Benzer Haberler
VISA TOPLU TAŞIMADA TEMASSIZ ÖDEMEYİ YAYGINLAŞTIRIYOR
Kategori: Güncel Haberler
FİNANSAL ZORLUKLARA KARŞI BİRİKİM YAPIYORUZ
Kategori: Ekonomi-Ticaret
Yazarlar

PİYASALARA YAZ NE ZAMAN GELİR?

YENİ OYUN MU ESKİ OYUN MU?