10 Nis 2019

TÜRKİYE DENİZCİLİKTE İNOVASYON VE ÖZEL TİP GEMİLERLE BÜYÜYOR

Yılda ortalama 1,5 milyar dolar ihracat rakamına ulaşan denizcilik sektörü, 30 bin kişiyi istihdam ediyor. Pazarın dünya ihracatı son yıllarda 130 milyar dolar seviyesinde seyrediyor. Sektör temsilcileri, kentsel, sosyal ve ekonomik dönüşümün denize kıyısı olan ülkelerden başlayabileceğini savunuyor. Türkiye’de inşası ya da tamiri gerçekleştirilen gemilerin neredeyse yüzde 100’ünün dış pazarlara açıldığı aktarılırken, sektörün dev gemilerden ziyade ileri teknolojiyle üretilmiş özel tip gemilere odaklandığı söyleniyor. Bunun da Uzak Doğu’da işçilik ve mühendislik teknolojilerinin daha ucuz olmasından kaynaklandığı ifade ediliyor. Dolayısıyla bu pazarların teknoloji gerektiren büyük işlere dair bir organizasyonları olmadığı ve bu alanda kendini geliştirmeye odaklanan ülkelere göre geride kaldıkları görülüyor. Son dönemde özellikle yerli ve milli savunma sanayii projeleriyle öne çıkan Türk tersaneleri, yüksek ve ileri teknoloji ile gemi inşasında da oldukça iddialı. Dünyanın pek çok ülkesine ‘Tailor Made’ gemi üreten Türk gemi inşa sektörünün, çoktan Avrupa Birliği’nde söz sahibi olduğu belirtiliyor.

TERSANELER KAPILARINI BASINA AÇTI

İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası (IMEAK) adına İstanbul Tuzla Viaport Marina’da düzenlenecek 15’inci Exposhipping Expomaritt İstanbul Uluslararası Denizcilik Fuar ve Konferansı öncesinde Cemre, Tersan ve Sanmar tersaneleri kapılarını basın mensuplarının ziyaretine açtı. Cemre Tersanesi İş ve Pazar Geliştirme Müdür Sinan Kavala, Tersan Tersanesi Genel Müdürü Mehmet Gazioğlu, Sanmar Tersanesi Yönetim Kurulu Üyesi Ali Gürün, önümüzdeki dönem yatırımları ve son dönem projeleri hakkında bilgilendirmede bulundu.

KAVALA: 2 YILDA 200 MİLYON EURO İHRACAT HEDEFLİYORUZ

Son 6 yıldır 60 milyon euroluk ihracat gerçekleştirdiklerini ve şu an bu rakamın 100 milyon euroyu geçtiklerini ifade eden Cemre Tersanesi İş ve Pazar Geliştirme Müdürü Sinan Kavala, 2020 hedeflerinin 200 milyon euroya ulaşmak olduğunu söyledi. İhracatta ilk 500 firma arasında yer aldıklarına dikkat çeken Kavala, “13 yılda 62 gemi yaptık. Herkesin kriz var dediği dönemde 65 bin metrekare yeni tersane alanında iki vardiya çalışıyorduk. Taşeronlarımız da dahil olmak üzere 2 bin 200 çalışanımız bulunuyor. Kendi ekibimiz ise 400 kişiden oluşuyor. Tamamen ihracat yapıyoruz. Türkiye’nin en çok ihracat yapan şirketlerinin arasında en son 199’uncu sıraya yükseldik. Hedefimiz en başarılı 50 ihracatçıdan biri olmak” dedi.

“YILDA 8 GEMİ İNŞA EDEREK SUYA İNDİRİYORUZ”

Güncel pazarları ile ilgili bilgiler veren Sinan Kavala, “Halihazırda Kuzey Avrupa ve Ortadoğu’ya ihracat gerçekleştiriyoruz. Hedef pazarlarımızın başında ise Afrika ve Hazar Denizi yer alıyor. İskandinav ülkeleri başta olmak üzere birçok ülkeye anahtar teslim, yüksek teknolojili gemiler inşa ediyoruz. Yılda 8 gemi inşa ederek suya indiriyoruz” ifadelerini kullandı. Dünyanın en büyük canlı balık taşıma gemisini de bu yıl suya indirdiklerini aktaran Kavala, sözlerine şöyle devam etti: “Bugüne kadar 2 adet asfalt taşıma gemisi yaptık. Ayrıca çok fazla donanım gerektiren ve zorluk olarak üst seviyelerde bulunan balıkçı gemileri yaparak teslim ettik. Bunların birçoğunu Norveçli firmalar için yaptık. Bugün ödül almış gemilerimiz var. Devam eden projelerimiz arasında balıkçı gemilerimiz bulunuyor. Ayrıca bataryalı feribotların bire bir mucitleri olmasak da inşa süreçlerinde yer alıyoruz.”

“İNSANSIZ, SİSMİK ARAŞTIRMA GEMİSİ ÜZERİNDE ÇALIŞIYORUZ”

1996 yılından 2005 yılı sonuna kadar Tuzla tersanelerinde raspa boya çalışmaları yapan bir firma olduklarını söyleyen Kavala, bunun tersaneleri açısından bir gelişim süreci olduğunu aktardı. LNG, hybrid battery ve rüzgar tirübünü destek gemileri gibi ileri teknoloji ürünü gemilerin inşası konusunda tecrübeli olduklarına dikkat çeken Kavala, hedeflerinin arasında dredgers tarama gemileri inşa etmek olduğunu anlattı. Norveçli bir firma ile insansız sismik araştırma gemisi projesi üzerinde çalıştıklarını da sözlerine ekleyen Kavala, “Cemre olarak iş süreçlerinin gemi ağzında kabuk diye tabir edilen bir geminin yüzde 99’unun kaynağının tamamını ve donatımını kısmen hazırlayarak teslim ediyoruz" ifadelerini kullandı.

CEMRE ACADEMY KURULACAK

Cemre Tersanesi’nin özellikle çevre ve iş güvenliği konusunda da titiz bir şekilde hareket ettiğinin altını çizen Kavala, “Eco Friendly diye tanımlanan çevreci gemiler inşa ettiklerini de dile getirdi. Kavala, “Mümkün olduğunca geri dönüştürülebilen ürünleri tercih ediyoruz. Danışmanlıklar almaya çalışıyoruz” dedi. Çalışan yaş ortalamalarının çok genç olduğuna değinen Kavala, “Cemre Academy’i kurmak ve sürdürülebilir bir organizasyon oluşturmak en önemli amaçlarımız arasında yer alıyor” bilgilerini verdi. Tersanelerinde çalışan kadın oranının da geçen yıla göre yüzde 30 artış gösterdiğini aktaran Kavala, “Güvenlik konusuna ciddi bir mesai ve bütçe harcıyoruz. Bu konuda eğitimler alıp veriyoruz. Kendi doktorlarımız ambulansımız var. Kalite belgelerimizi de bu yıl güncel standartlara göre yeniledik. Çevre ve iş güvenliği kadar cinsiyet eşitliği de bizim için önemli. Kadın mühendis sayımızı artırmaya çalışıyoruz. Mühendis olarak sahada yer almalarına destek olmak istiyoruz” diye konuştu.

GAZİOĞLU: DÜNYANIN İLKLERİNİ SUYA İNDİRDİK

Tersan’ın gemi inşa bölümünün 2008 yılında Yalova’ya taşındığı biliniyor. Yüksek teknolojiye sahip gemiler inşa etmenin Türkiye ve özellikle kendi tersaneleri için imkansız olmadığını vurgulayan Tersan Tersanesi Genel Müdürü Mehmet Gazioğlu, Tersan’ın hedefleriyle ilgili bilgi verdi. Gazioğlu, “Gemi inşasını Yalova tersanemizde yapıyoruz. Dünyanın en büyük yüzer havuzunu inşa ettik. 2020 sonunda 2 yolcu gemisi teslim edeceğiz. Bunlar dünyanın en büyük batarya kapasitelerine sahip yolcu gemileri. Kutup bölgesine giden yolcu gemileri yapıyoruz. Kendi kendine yanaşan yolcu ve yük taşıyan gemiler inşa ettik. Şu an için 16 projemiz devam ediyor. Bu yıl sonuna kadar 10 gemi teslim etmiş olacağız. Bugüne kadar dünyanın birçok ilkini inşa ederek suya indirdik” şeklinde konuştu.

ANAHTAR TESLİM FABRİKA İNŞA ETMEK GİBİ

İhracatta ilk 500 firma arasında yer aldıklarını kaydeden Gazioğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Amerika’dan Kanada’ya, Grönland’tan Rusya’ya kadar birçok ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Çok özel gemiler inşa ediyoruz. Tersanelerimiz yüzde 100 ihracata yönelik çalışıyor. Son dönemde özellikle hibrid gemilerin inşasına yöneldik. Likid hidrojen-hidrojen cell uygulanabilecek gemiler yapıyoruz. Öyle ki, canlı balık taşıyan ya da balığı satışa hazır hale getiren, iç organlarından balık unu, suyundan protein tozu yapılan yüksek teknolojik gemiler inşa ediyoruz. Yani 3 dönüm üzerine kurulan fabrikaları biz 20-40 metre üzerine kuruyoruz.” 

SEKTÖRE BİRLİK OLMA ÇAĞRISI

Tersan olarak Ar-Ge merkezlerinin kurulmasıyla da her zamankinden daha fazla inovasyona odaklandıklarını kaydeden Gazioğlu, tersanelerinde yıllık 150 civarında gemi tamiri faaliyetinin gerçekleştirildiğini söyledi. Sektörün gelişmesi adına neler yapılabilir konusunda da Gazioğlu, “Türkiye’de üretimden satışına kadar ihracat sıralamasında denizcilik piyasasında denizcilik faaliyetlerinin yüzde 100’ü ihracat odaklı. Örneğin, gemilerimizden birinin ihracat rakamı 95 milyon euro oldu. 1 adet gemi karşılığında 2 bin doblo ihraç ederseniz bu rakamlara ulaşabilirsiniz. Birlik olunması gerektiğini düşünüyoruz. Tek tek yetenekli olabilirsiniz ancak zincirler oluşturunca daha güçlü olursunuz” şeklinde konuştu.

GÜRÜN: DÜNYANIN İLK UZAKTAN KUMANDALI GEMİSİNİ YAPTIK

Sanmar olarak tersanelerinde yaklaşık 42 yıldır dünya genelinde birçok ülke için römorkör inşa ettiklerini ifade eden Sanmar Yönetim Kurulu Üyesi Ali Gürün, limanlarda gemileri kaldırıp yanaştıran spesifik teknelerin yanı sıra özel maksatlı gemi inşa projelerinin de bulunduğu dile getirdi. Farklı tiplerde de tekne inşa faaliyetlerinin bulunduğuna değinen Gürün, “Ürettiğimiz gemi ve römorkörleri aynı zamanda limanımızda işletiyoruz. Denizde acil yardım veren bir firmaya da sahibiz. Denizde gemi kaynaklı kirlenme olduğunda onu engelleyen ve onu denizden çıkartmayı sağlayan bir iş grubumuz da bulunuyor” bilgilerini verdi. Türkiye’de 2014 yılından bu yana dünyada üretilmiş ilk LNG ile çalıştırılabilen römorkörleri inşa ettiklerini anlatan Gürün, sözlerine şöyle devam etti: “Sıvılaştırılmış soğutulmuş doğalgazla çalışılan römorkör Sanmar’da yapıldı. 2016 yılında dünyanın ilk uzaktan gemisi de Türkiye’de ve Sanmar’da yapıldı. Enteresan olan Türkiye’de inşa edilen ilk uzaktan kumandalı gemi şu anda Danimarka’nın Kopenhag Limanı’nda çalışıyor. Bu tamamen otonom gemi olmadan bir önceki seviye diyebiliriz.”

“TÜRKİYE’NİN DEV GEMİLER İNŞA ETMESİNE GEREK YOK”

Gemi inşa ihracatında iş güvenliği, işçi sağlığı, çevreye olan saygı ve bilgi ile ilk 5 arasında yer aldıklarını söyleyen Ali Gürün, yüksek teknolojili gemi inşa sektöründe Türkiye’nin bir üs olduğunu söyledi. Türkiye’nin en büyük gücünün mühendis gücü olduğuna dikkat çeken Gürün, çelik miktarı az, teknolojisi, mühendisliği yüksek olan gemiler yaptıklarını kaydetti. Gürün, “Sanmar ve Türk gemi inşa sektörü olarak çoktan AB’ye girdik diyebiliriz. Bünyemizde çalışan 750 kişinin 80’i üniversite mezunu ve mühendis. Ekibimizde 48 gemi inşa mühendisi var. Her 10 işçiye 1 gemi mühendisi düşüyor. Şu anda dünyanın ilk hibrid romörkünü üretiyoruz” diye konuştu.

 

10 Nis 2019
Benzer Haberler
DENİZCİLİK SEKTÖRÜ DİJİTALLEŞME İLE KAZANACAK
Kategori: Denizyolu
İŞ BANKASI VE TÜRKONFED 120 KOBİ’Yİ DİJİTALLEŞTİRECEK
Kategori: Teknoloji
KONTEYNER PİYASASI 2017’YE UMUTLA BAKIYOR
Kategori:
Yazarlar

PİYASALARA YAZ NE ZAMAN GELİR?

YENİ OYUN MU ESKİ OYUN MU?