14 Mar 2019

BEYAZ YAKALILARIN SAĞLIĞI RİSK ALTINDA

Beyaz yakalı olarak tabir edilen ve sürekli oturarak, kapalı ortamlarda çalışanlar kalp ve damar rahatsızlıkları açısından ne gibi risklerle karşı karşıya?

Beyaz yakalı olarak adlandırılan çalışan kesimde, sorun çalışma ortamları ve çalışma şartları ile alakalı diyebiliriz. Bu kişiler günlerinin büyük bir kısımlarını fiziksel aktiviteden uzak şekilde, kapalı alanlarda geçiriyor. Sabah saatlerinde genelde araba ile yapılan yolculukların ardından plazalarda geçirilen uzun sürenin sonunda tekrar arabalı ulaşım ile evlerine geri dönüyorlar. Günlük seyrin bu kadar hareketten uzak ve durağan olması, sorunun temel nedeni. Bunun haricinde bu şartlarda çalışanlarda beslenme düzeni ve tarzı da ciddi şekilde problemlere katkı sağlıyor. Akşam çok geç saatlerde yemek yemek, öğün atlama ve fast-food tarzı beslenme kalp damar sistemini olumsuz etkileyen diğer önemli nedenler arasında yer alıyor. Bununla birlikte stres ve stres nedeni ile artmış sigara tüketimi de kalp damar sağlığını olumsuz etkileyen faktörler olarak, plaza çalışanlarının sağlığını ciddi anlamda tehdit ediyor. Hareketsizlik ve kötü beslenme, kalp damar sisteminde özellikle atardamarlar üzerinde bir takım olumsuz etkilere neden oluyor. Bu iki etken, atardamarlardaki kireçlenme sürecinin en önemli nedenlerinden. Vücudun her bölgesine kan taşınmasını sağlayan atardamarlarda kireçlenme, ilgili vücut bölgesi veya organ ile ilgili sorunlara neden oluyor. Örneğin kalp damarlarındaki kireçlenme göğüs ağrısından başlayıp kalp krizine dek uzanabilecek sorunlara yol açarken bacak damarlarındaki problemler bacak ağrısı gibi şikayetlere neden olabiliyor. Kalp damar sisteminin önemli elemanlarından olan ve kanın dokulardan kalbe taşınmasını sağlayan toplardamarların düşmanı ise hareketsizlik, sürekli oturarak veya sabit bir şekilde ayakta durarak çalışmak. Bu saydığım nedenlerle toplardamarlarda meydana gelen akım problemleri, kanın bacaklarda göllenmesine ve zaman içinde toplardamarlarda varisleşmeye neden oluyor. Toplardamar hastalıklarında görülen bacaklarda şişlik, dolgunluk ve ağrı gibi şikayetler plaza çalışanlarında sık görülen sorunlardan.

MASA BAŞINDA GEÇEN HER SAATİN ARDINDAN 10 DAKİKA HAREKET ETMEK ŞART

Bu riskleri azaltmak için neler yapmalı?

Atardamarlardaki sorunları önlemek için gün içerisindeki hareketsizliğin önüne geçmek gerekiyor. Sabah saatlerinde veya akşam iş dönüşünde düzenli spor yapmak, mümkünse işe araba yerine yürüyerek ya da bisikletle ulaşmaya çalışmak, atardamar sağlığı açısından olumlu sonuçlar yaratacak önlemlerden. Bununla birlikte düzenli beslenme de ayrıca önemli bir konu. Öğün atlamamak, akşam yemeğini mümkünse saat 19:00’dan önce yemek, karbonhidrat-protein-yağ dengesi kurulmuş, sağlıklı gıdalardan oluşan bir beslenme düzenine sahip olmak en önemli adımlardan. Bununla birlikte özellikle plaza insanları arasında akımlar şeklinde yayılan çeşitli diyet ve beslenme programlarını hekime ya da diyetisyene danışmadan uygulamak önemli sorunlara yol açabiliyor. Bu nedenle beslenme konusunda yapılacak önemli ve büyük değişikliklerde, bir uzman görüşüne başvurulmasını mutlaka tavsiye ediyorum. Masa başında veya hareketsiz şekilde ayakta geçen her saatin ardından 10 dakika hareket etmek (yürümek, 3-4 kat merdiven inip çıkmak gibi) toplardamar hastalıklarından korunmada önemli bir yer tutuyor. Gün sonunda bacaklarında dolgunluk, ağrı ve şişlik gibi şikayetleri olanların da gün içerisinde dinlendirici varis çorabı giymeleri faydalı olabilir.

HABERİN DEVAMINI DERGİMİZİN MART SAYISINDAN OKUYABİLİRSİNİZ...

14 Mar 2019