18 Şub 2019

İHRACAT AİLESİNDEN “47 ÜRÜN” STRATEJİSİ

İhracatçılar açısından 2018, ticaret savaşları ve yükselen korumacı politikaların gölgesinde zorlu bir yıl oldu. Ancak ekonomide yaşanan dalgalanmalara rağmen Türkiye, Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracat rakamı olan 168,1 milyar dolara ulaşmayı başardı. Bu yıl içinse 182 milyar dolarlık satış hedefi koyan ihracatçılar, rekor serisini sürdürmek için farklı bir strateji izleyecek. Yeni ürünler üzerine çalışmaya devam edilirken, diğer taraftan da mevcut pazarlardaki ihracat potansiyeli artırılacak. Ancak bu yıl için belirlenen yol haritasının en kilit noktası, özel ilgi gösterilecek olan 47 ürün…

HEDEF: DIŞ TİCARET FAZLASI VEREN TÜRKİYE

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ilk kez yeni yol haritası niteliğinde “İhracat 2019 Raporu” açıkladı. TİM’in 2019 için ilan ettiği “İhracatta Sürdürülebilirlik ve Yenilikçilik Yılı” kapsamında hazırladığı raporda, Türkiye’nin ihracatında en güçlü olduğu 47 ürün ve bu ürünlerin en büyük alıcısı 15 ülke belirlendi. Halihazırda her yıl yaklaşık 50 milyar dolarlık ihracatın yapıldığı 47 ürün ihracatının iki kat artırılması hedefleniyor. Dünyada en çok ithalatı yapılan ilk 200 üründe Türkiye’nin toplam ihracat değeri yaklaşık 67 milyar dolar. Üzerinde durulan bu 47 üründe ise Türkiye’nin ihracatı 49,3 milyar dolar seviyesinde. Söz konusu 47 üründe dünyanın toplam ithalatı 1,8 trilyon dolar ve bu ürünlerin dünyanın toplam ithalatındaki payı yüzde 9,8 düzeyinde. Türkiye de bu 47 üründe dünya ticaretinden yüzde 2,8 pay alıyor. Amaç bu payı daha da yukarılara çekmek. TİM’in eylem planı 5G yol haritası rotasında ilerleyecek. Yeni yol haritasında Güçlü Türkiye, Güçlü Ekonomi, Güçlü İhracat, Güçlü İnsan Kaynağı, Güçlü Altyapı ve İhracat Ekosistemi başlıkları yer alıyor. İhracatçıların ana hedefi ise “dış ticaret fazlası veren Türkiye”.

“UZAK” PAZARLARA “YAKIN” TEMAS

Dünyada en çok ticareti yapılan 200 ürünün 47’sinde Türkiye önemli avantajlara sahip. Örneğin, bu ürünlerin en büyük ithalatçıları arasında yer alan Avrupa ülkeleri, zaten Türkiye için önde gelen hedef pazarlardan biri. Ancak, Gümrük Birliği’ne rağmen, AB’nin 2017 yılında gerçekleştirdiği 5,6 trilyon dolarlık ithalattan Türkiye’nin aldığı payın sadece yüzde 1,5 olduğunu hatırlatmak gerekiyor. TİM’in yaptığı çalışmada 15 farklı üründe toplam 33 farklı ülkenin, Türkiye’den bu ürünlerin bir kaçını hiç ithal etmediği dikkat çekti. Bu da Türkiye’nin iddialı olduğu Türk ihraç ürünlerinin bazılarında henüz keşfedilmemiş çok büyük pazarların varlığına işaret ediyor. Mesela, Türk ihracatçıları 47 ürünün 9’unda henüz Kanada pazarına girememiş. İhracatta güçlü olduğumuz sektörlerden biri olan otomotivden örnek verecek olursak; Türkiye, minibüs ve otobüste 1,6 milyar dolarla en önemli üretici ülkeler arasında. Bu ürünlerde Almanya ve Fransa pazarında yüzde 30’un üzerinde paya sahipken, ABD’de sadece yüzde 5 pazar payımız bulunuyor. Kanada pazarında ise Türkiye’nin payı yok denecek kadar az. Kanada’nın 655 milyon dolarlık minibüs ve otobüs ithalatı yaptığını da ekleyelim. Benzer şekilde Avustralya, Güney Kore gibi ülkeler de listede öne çıkıyor. Aslında bu durum, Türkiye’nin yakın coğrafyalarda eriştiği ihracat rakamlarını uzak pazarlara da taşımasının, Türkiye’nin ihracat potansiyeli açısından büyük önem arz ettiğini ortaya koyuyor.

16 SEKTÖR ÖNE ÇIKIYOR

Gelelim ‘özel önem’ gösterilecek 47 ürünün hangi sektörlerden seçildiğine… TİM’in üzerinde durduğu ve çalıştığı 47 ürün, Türkiye’nin uluslararası piyasalarda rekabet üstünlüğüne sahip olduğu ve bu piyasalarda talebi yüksek olan ürünlerden oluşuyor. Söz konusu sektörlerin sıralamasında üst sıralarda yer alan otomotiv, çelik, hazır giyim gibi sektörler, halihazırda Türkiye’nin ihracatında önemli ağırlığı olan sektörler olarak öne çıkıyor. 13 sektör altında belirlenen 47 ihracat ürününden, en fazla ürüne 19 çeşitli ürün ile ‘otomotiv’ sahip olurken ‘gemi ve yat’, ‘iklimlendirme’ ile ‘makine ve aksamları’ sektörleri çalışmada birer ürünle yer alıyor.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN ŞUBAT SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

18 Şub 2019
Benzer Haberler
2017’DE EKONOMİNİN SEYRİ NASIL OLACAK?
Kategori: Ekonomi-Ticaret
İHRACAT AİLESİNDEN “47 ÜRÜN” STRATEJİSİ
Kategori: Ekonomi-Ticaret
2017’DE EKONOMİNİN SEYRİ NASIL OLACAK?
Kategori: Ekonomi-Ticaret
Yazarlar

PİYASALARA YAZ NE ZAMAN GELİR?

YENİ OYUN MU ESKİ OYUN MU?