14 Oca 2019

KUMPORT AR-GE MERKEZİ İLE LİMANLARI DİJİTALLEŞTİRECEK

Altyapı ve ekipman yatırımlarını da sürdüren firma, limanları daha akıllı hale getirebilecek yerli, milli ve ithal ikameci yazılım ve donanım geliştirmek adına ar-ge merkezini hayata geçirmek için de çalışmalarını sürdürüyor. Kumport CEO’su Özgür Soy, “Ar-Ge merkezimizde endüstri 4.0’a uygun olarak, inovatif fikirlerin geliştirilmesi amacı ile üniversite-kamu-sanayi işbirliği en verimli şekli ile uygulanacak” diyor.

Zorlu bir 2018'i geride bıraktık. Hem limancılık sektörü genelinde hem de Kumport özelinde nasıl bir yıl geçirdiniz?

Bu yılın ilk 3 çeyreği Kumport için Türkiye’nin dış ticaret hacimlerine bağlı olarak güzel bir büyümeyle geçti. Limancılık sektörünün geneli için de aynı şeyi söyleyebiliriz. Yaz aylarında Türk parasının hızlı değer kaybetmesi ile ithalat hacminde önemli bir daralma yaşandı. İhracat hacmi yavaş yavaş artarak bir miktar bu kaybını kompanse etti. Sonuçta yine de temkinli olarak da olsa geçen yıla göre bir miktar büyüdüğümüz iyi bir yıl geçirdiğimizi söyleyebiliriz. Bu sert frene basma zamanının ardından bir toparlanma dönemi mutlaka olacaktır. Kurdaki sert hareketlenmenin biraz durulmasıyla öngörülebilirlik arttı. Rakamlara gelirsek, geçen yılın ortasında kazandığımız işlerin bu yıla yansıyan etkisiyle yılı yüzde13 civarı bir büyümeyle kapatmayı bekliyoruz. Son çeyrekte sektör genelinde ithalatta yaklaşık yüzde 40’lık düşüş, ihracat ve transitte yüzde 10’luk bir artış oldu. Tabii bunlar henüz tahmin, gerçek rakamları yıl kapanışında göreceğiz.

STOK ALANIMIZ 3 BİN TEU ARTTI

Kumport yıl içerisinde konteyner elleçleme kapasitesi ve liman uzunluğunu artırmak adına yatırım yaptı. Yatırımla birlikte limanın mevcut kapasitesinde ne gibi değişiklikler oldu?

Kumport olarak 2018 yılı içerisinde yaklaşık 34 milyon dolar altyapı ve makine yatırımı yapmayı öngördük. Verdiğimiz 2 adet SSG ve 8 adet RTG siparişinin 2019 yılı ortasında teslim edilmesini bekliyoruz. Bu yatırımların 10’uncu ay itibari ile 12 milyon dolarlık kısmı gerçekleştirildi, kalan yatırıma da devam ediliyor. Bu yıl yapılan yatırım ile 1 no’lu iskelemizi 55 metre uzatarak 500 metre uzunluğu ulaştık. İkinci faz yatırımı ile 605 metreye ulaşmaya planlıyoruz. Boş arazilerimizden 7 bin metrekarelik kısım konteyner depolama alanına çevrilerek, CFS (100 TEU) ve konteyner (500 TEU) stok kapasitesini de artırdık. 19 bin metrekare komşu araziyi kiralayarak stok alanımızı da 3 bin TEU artırdık.

Bu yeni yatırım, talebi karşılamak adına yapılan yatırım mıydı yoksa gelecek potansiyeli düşünerek alınmış bir yatırım kararı mıydı?

Türkiye’nin dış ticaretinin yüzde 90’ı denizlerden yapılıyor. Limanlar, bu nedenle büyük bir ekonomik değer ve yatırımları sürdürmek gerekiyor. Dünyada gemilerin boyutları sürekli değişiyor. Bundan 10 yıl önce 5 bin TEU konteyner kapasiteli gemiler, ‘dev gemiler’ olarak adlandırılıyordu. Şimdi 20 bin TEU konteyner kapasiteli gemiler var. Bu nedenle limanların oyunun içindeki bu gemileri karşılayabilecek şekilde yatırımlar yapmaları gerekiyor. Biz Kumport olarak yakın zamanda iki büyük vinç sipariş ettik. Gemilerin yanlamasına kaç sıra olduğu önemlidir. Buna uygun vinçlere sahip olunması limanlar özelinde tercih edilebilir olmayı da sağlıyor. 20 bin TEU konteyner kapasiteli gemiler 24 sıralı. Bizim yatırım yaptığımız vinçler, bu sıralamayı elleçlemek için uygun.

MALİYET OLARAK AVANTAJIMIZ VAR

Kumport’un önemi ve bölgesel rolü nedir? Özellikle transit yükler düşünüldüğünde kısa ve orta vadede liman için nasıl bir potansiyel öngörüyorsunuz?

Kumport, Marmara Denizi’nin kuzeybatısında, İstanbul Boğazı’nın yanı başında, adeta Karadeniz’in giriş kapısı diyebileceğimiz stratejik bir konuma sahip. Bu konumu sayesinde hizmet verdiği armatörlerin Marmara ve Karadeniz yüklerini transit olarak elleçliyoruz. Bildiğiniz gibi armatörler ölçek ekonomisinin getirdiği avantajlardan daha fazla yararlanabilmek üzere daha büyük gemilere yatırım yapıyor. Büyüyen bu gemilerin İstanbul Boğazı’ndan geçişleri maliyet ve operasyonel olarak Kumport’u avantajlı konuma getirecek. Kumport olarak yatırım planlarımızı bu doğrultuda yapıyoruz. Bir numaralı iskelelerimizi 150 metre uzatıyor ve 24 sıra elleçleyebilen yeni nesil rıhtım vinçleri ile donatıyoruz. Ayrıca arka saha büyüme çalışmaları ve 8 adet lastik tekerlekli saha vinçleri ile ikinci faz yatırımlarımızı tamamlayacağız.

Kumport Çin’in Türkiye’deki en büyük yatırımı. Türkiye-Çin, Çin-Avrupa bağlantısında Kumport’un rolü nedir?

Çinli yatırımcılar, ekonomimizdeki gelişmelere ihtiyatlı yaklaşıyor. Uzun vadede Türkiye’nin potansiyeline inanıyor. Yabancı sermayenin öngörülebilirlik istediğini ve temkinli olmakla beraber Türkiye’ye yatırım iştahlarının kapanmadığını söyleyebiliriz. Çinli konsorsiyumun Kumport’a yaptığı yatırım, 2015 yılının en büyük yabancı sermaye yatırımı olma özelliğini de taşıyor. Kumport konumu itibarıyla Karadeniz ticaretinde önemli bir rol üstleniyor. Bugün global rakiplerimizi Pire, Mısır ve Malta limanları olarak ifade edebiliriz. Kumport’un diğer limanlardan teknolojik anlamda da farklılığı bulunuyor. Diğer limanlara kıyasla daha büyük gemilere hizmet verebiliyoruz. Bugün en fazla 22 sıralı gemilere hizmet verebiliyoruz. 2019 yılında 24 sıralı gemilere hizmet verir hale geleceğiz ve bu da bir avantaj.

SÖYLEŞİNİN DEVAMINI DERGİMİZİN OCAK SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

14 Oca 2019
Benzer Haberler
TİCARET SAVAŞININ PİMİ ÇEKİLDİ!
Kategori: Ekonomi-Ticaret
TÜRK KARAYOLU TAŞIMACILARI ÇİN PAZARI İÇİN HAZIR!
Kategori: Güncel Haberler
TİCARET SAVAŞININ PİMİ ÇEKİLDİ!
Kategori: Ekonomi-Ticaret
Yazarlar

İLK ÇEYREĞİ GERİDE BIRAKIRKEN...

KÜÇÜK EGO SADECE KENDİ MENFAATLERİ İÇİN ÇALIŞIR