14 Oca 2019

LOJİSTİKÇİLER İHRACATLA DİRENDİ

Türkiye’nin dış ticaretine paralel bir gelişim sergileyen taşımacılık sektörü zorlu bir yılı geride bıraktı. Aslında yıllık değerlendirmelerde yılın tamamına bakmak gerekir ancak 2018 yılı özellikle Mayıs ayından sonra kurlarda yaşanan dalgalanmanın etkisiyle özellikle yılın ikinci yarısının değerlendirildiği bir yıl oldu diyebiliriz. Bu dönemde ekonomide yaşanan darboğaz tüm sektörleri olduğu gibi taşımacılık sektörünü de ciddi şekilde etkiledi. Ticaretin neredeyse durma noktasına gelmesiyle zor günler yaşayan karayolu taşımacıları tek yönlü taşımalarla işi yürütmeye çalışırken, havayolu şirketleri kargo taşımalarından ziyade turist sayısındaki artış ile bu zorlu süreci atlattı. Denizyolunda da limanlarda elleçlenen toplam yük miktarında genelde azalma görülürken konteynerde artış yaşandı, yolcu ağırlıklı ilerleyen demiryolu yatırımlarının da etkisiyle demiryolunda yıllardır beklenen ivme bu yıl da gerçekleşmedi fakat bu taşıma modunda en büyük hareketlilik bir yıl önce açılan Bakü-Tiflis-Kars hattında yaşandı.

TIR’LARIN YÜZDE 73’Ü BOŞ DÖNÜYOR İHRACATTA NAVLUN ARTIYOR
Ticaret Bakanlığı tarafından Kasım ayına ilişkin olarak yayınlanan geçici dış ticaret verilerine göre Türkiye’nin ihracatı Ocak-Kasım 2018 döneminde önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 7,75 artarak 154 milyar 232 milyon dolara yükseldi, ithalat ise yüzde 2,02 azalışla 206 milyar 464 milyon dolara geriledi. Söz konusu dönemde dış ticaret açığı yüzde 22,70 azalarak 52 milyar 232 milyon dolar oldu. Bu dönemde ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 74,7 olarak hesaplandı. Dış ticaret istatistiklerinin sektöre etkisini değerlendirirsek; pek çok firmanın iş yapış şeklini bile değiştirerek zorlu dönemi atlatmaya çalıştığı bir sürecin ardından kurlarda yaşanan dalgalanmanın nispeten normale dönmesiyle ihracattaki artış taşıma sayılarına da pozitif yansıdı. Fakat bu sefer de ithalattaki gerileme özellikle karayolunda boş dönen TIR sayılarında ciddi artış yaşattı. Son 10 ay içinde Avrupa’dan boş dönen TIR sayısındaki yüzde 73’lük artış, ihracat ve ithalat taşımaları arasındaki dengesizliği gözler önüne sererken ihracat yükünü taşıyan fakat dönüşte yük bulamayan Türk taşımacıları büyük zararlara uğradı. İhracat navlunlarında zorunlu artışa neden olan bu gelişme ithalat yönünde de zararına taşıma yapılmasına sebep oluyor.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN OCAK SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

KARAYOLUNDA TOPLAM SEFER SAYISI YÜZDE 2,5 AZALDI
Haber hazırlanırken ilk 10 aylık veriler yayınlandığı için biz de değerlendirmemizi ilk 10 ayı baz alarak yapmak durumundayız. 2018 yılının ilk 10 ayında ithalat ve ihracat toplamında 1 milyon 821 bin 536 sefer gerçekleşti. Bu rakam 2017 yılı aynı dönemine ait toplam 1 milyon 868 bin 186 sefer sayısına göre yüzde 2,5 azalmaya işaret ediyor. Kur farkı ile zor günler geçiren sektörün toplam sefer sayısında 10 ayda yaşanan yüzde 2,5’luk düşüşün çok daha fazla olmamasının nedeni ise kur farkı ile yılın üçüncü çeyreği itibariyle ithalattaki azalmanın artan ihracatla dengelenmesi diyebiliriz. Peki ithalat ve ihracat özelinde bakıldığında rakamlar neyi gösteriyor; bir de bu rakamları inceleyelim…

SEFER SAYISI DÜŞEN IRAK İHRACATTA İLK SIRADA
Yılın ilk 10 ayında gerçekleşen ihraç sefer sayıları incelendiğinde Irak, Suriye ve Almanya ilk üç sırada yer aldı. Suriye en fazla ihraç sefer yapılan ülkeler arasında ikinci olmasına rağmen Suriye’ye yapılan taşımalarda yaşanan yüzde 19’luk düşüş dikkat çekici oldu. İlk sırada bulunan Irak pazarında da geçen yıla oranla yüzde 8 düşüş yaşandı. Irak ve Suriye’deki düşüş Ortadoğu ülkeleri toplamını da etkilediği için Ortadoğu pazarlarına gerçekleştirilen ithal sefer sayılarındaki toplam azalma yüzde 8 olarak gerçekleşti.

AVRUPA ÜLKELERİNE TOPLAMDA YÜZDE 8 ARTIŞ YAŞANDI
Avrupa ülkeleri ile yapılan KUKK toplantılarında alınan olumlu sonuçlar ile birlikte Avrupa ülkelerine ihracat taşımaları artmaya devam etti. Avrupa ülkelerine toplamda yüzde 8 artış yaşandı. Avrupa’nın genelinde yaşanan artış eğilimi özellikle komşu ülkelerde daha fazla dikkat çekiciydi. Romanya (yüzde 25), Yunanistan (yüzde 17), Bulgaristan (yüzde 29) ihraç taşımalarının en fazla arttığı ülkeler arasında yer aldılar. Polonya, Macaristan ve Avusturya gibi Orta Avrupa ülkelerinde de yüzde 10’a varan artışlar yaşandı.

PROJELERİN TAMAMLANMASI TÜRKMENİSTAN TAŞIMALARINI YÜZDE 55 AZALTTI
2017 yılında Azerbaycan ve Nahcivan’a yapılan ihracat pazarında azalma görülmüştü, 2018 yılı ilk 10 ay toplamında ise Nahcivan’a yüzde 9 düşüş olmasına karşın, Azerbaycan’a yüzde 11 artış olduğu görülüyor. Gürcistan’a yapılan ihracat taşımalarında ise Türk araçlarının payları yüzde 3 oranında düştü ve Gürcistan plakalı araçlar pazarda yüzde 12 artış ile yükselişe devam etti. Türk araçlarının İran’a yaptığı ihracat taşımalarında da yüzde 22 düşüş yaşandı. İran araçları ise Türkiye’den yaptığı ihracat taşımalarını yüzde 14 oranında artırdı. Türkmenistan’a yapılan ihracat taşımaları ise mevcut projelerin tamamlanması ve aynı ölçekte yeni projeler olmamasının etkisiyle yüzde 55 oranında ciddi düşüş yaşadı.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN OCAK SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

14 Oca 2019
Benzer Haberler
TEMSA EN ÇOK İHRACAT YAPAN 104. ŞİRKET OLDU
Kategori: Güncel Haberler
GÜMRÜK VERGİSİ MUAFİYETLERİNDEN NASIL FAYDALANILIR?
Kategori: Lojistik
YURTİÇİ KARGO’NUN MOBİL UYGULAMASI GÜNCELLENDİ
Kategori:
Yazarlar

2019 YILI SENARYOLARI

İLERLEMENİN MERKEZİNDE UMUT VARDIR!