18 Ara 2018

HAVAYOLLARI ORTA SINIFTA YENİ UÇAK İSTİYOR

Sivil havacılık endüstrisi, dünyanın iki büyük uçak imalatçısı Airbus ve Boeing arasında orta segmentteki uçak pazarında kıyasıya bir rekabete tanıklık edecek. Uzun menzilli uçak pazarında Boeing, 787 Dreamliner ile erken davranmış, Airbus’ın yeni modelinden önce bu uçağı hizmete sokmayı başarmıştı. Airbus, rakibinin havayollarından büyük ilgi gören Dreamliner modeline karşı yarışa geç başladığı halde A350 XWB ile bu açığı kapatmıştı. Şirketler talebin görece düşük ancak direkt uçuşların gerekli olduğu hatlarda menzili uzun, yolcu kapasitesi düşük uçaklara ihtiyaç duyuyor. Havayolları, son yıllarda artan petrol fiyatlarıyla, tüm uçak seçimlerinde olduğu gibi bu segment için de uçuş ve operasyon maliyetlerini düşürecek uçak arıyor. JetBlue, Norwegian gibi ucuz havayolu şirketleri Atlantik aşırı uçuşları için orta sınıf segmentte yeni uçak ile ilgilenirken Delta Airlines, Aer Lingus, TAP Air Portugal gibi geleneksel hizmet veren şirketler de Avrupa’nın batısı ile ABD’nin doğu yakası arasında sefer yapabilecek yeni uçak talep ediyor.

AIRBUS YARIŞTA İDDİALI
Airbus, A320 ailesi ile A350 ailesi arasındaki sınıfta yer alan A321 ULR ve A330neo modelleri ile orta segment pazarında önemli bir avantaj yakalarken, Boeing’in orta segmentte yeni bir uçak modelinin olmaması (Boeing 757 ve B767 eskidiğin için havayollarından rağbet görmüyor) Seattle merkezli şirketi rekabette hayli zora sokmuştu. Airbus A330neo, geçtiğimiz Ekim ayında Fransa’nın Toulouse kenti yakınlarındaki ilk uçuşunu tamamladı. Jet, Boeing’in orta sınıf için hedeflediği pazar segmentine giren Airbus uçaklarından biri.

YENİ UÇAK BOEING’E 10 MİLYAR DOLARA MAL OLACAK
737 ile 787 arasındaki pazara hitap edecek orta segmentte bir uçak üretmek için (muhtemel ismi 797) uzun zamandır nabız yoklayan Boeing, 10 milyar dolarlık bütçeyle yeni uçağın üretim programına başlamayı planlıyor. Ancak Boeing, havayolları ve leasing şirketlerinden kesin onay ve sipariş almadan böylesine büyük bir projeye başlamak istemiyor. 16-22 Temmuz tarihleri arasında İngiltere’de gerçekleştirilen Farnborough Airshow’da Boeing, Airbus’ın en büyük müşterilerinden biri olan Air Asia X’i ikna edebilseydi yeni uçağın üretim programına resmen start vermeyi düşünüyordu. Ancak Boeing’in Malezyalı taşıyıcı ikna çabaları başarısızlıkla sonuçlandı ve Air Asia, Airbus’a 30 milyar dolarlık 100 adet A330neo siparişi verdi.

UÇAK MOTOR ÜRETİCİLERİ DE HENÜZ İKNA OLMADI
Boeing’i yeni uçak konusunda zorlayan bir başka nokta ise motor tedarikçisi şirketlerin de 797 konusunda henüz ikna olmaması. Böylesine büyük bir program tedarikçiler için de büyük risk anlamına geliyor. Yeni uçağın motoru için en büyük adaylardan biri olan General Electric şirketinin başkanı David Joyce havayollarıyla hala görüştüklerini ve pazarın büyüklüğünü ölçmeye çalıştıklarını söyledi. Eğer GE ikna olmazsa yeni motor için planladığı 2 milyar dolarlık yatırımı hayata geçirmeyecek. Airbus ve Boeing'in en büyük müşterilerinden olan ve 900 uçaklık bir filoyu yöneten leasing şirketi Avolon’un CEO'su Dómhnal Slattery, Airbus’ın A330neo ve A321neo modelleri için ciddi bir satış başarısı yakaladığını, bu nedenle Boeing’in vereceği kararın çok riskli olabileceğine dikkat çekiyor. Eğer üretimine karar verilirse Boeing’in yeni orta segmentteki uçağının 220-270 koltuklu ve 9.260 km menzile sahip olması planlanıyor. Airbus A321neo 206 koltuk kapasitesi ve 7.400 km’lik menzili ile bu segmentin biraz altında kalıyor. Ancak 287 yolcu taşıyabilen ve 12.130 km menzile sahip A330neo tam da bu segmente hitap ediyor.

18 Ara 2018
Benzer Haberler
EMIRATES, BOEING 777-200LR’Yİ YENİDEN DÜZENLEDİ
Kategori: Güncel Haberler
20 YIL İÇİNDE ORTALAMA 40 BİN YENİ UÇAK HAVALANACAK
Kategori:
HAVAYOLLARI ORTA SINIFTA YENİ UÇAK İSTİYOR
Kategori:
Yazarlar

ARTIK GÜNDELİK HAYATA DÖNMEK LAZIM

İLHAM VEREN KONUŞMALAR