13 Eyl 2018

HAVACILIK SEKTÖRÜNDE ARTIK 4 DEĞİL 2 BÜYÜK VAR

İçinde bulunduğumuz 2018 yılı dünya havacılık endüstrisinde iki büyük şirket evliliğine tanıklık etti. Bugüne kadar dünyanın en büyük uçak üreticileri denilince akla Amerikan Boeing, Avrupalı Airbus, Kanadalı Bombardier ve Brezilyalı Embraer şirketleri gelirdi. Boeing ve Airbus kısa, orta ve uzun menzilli her sınıfta uçak imal ederken, Embraer ve Bombardier rakiplerinden farklı olarak daha küçük gövdeye sahip, kısa ve orta menzilli bölgesel uçak pazarına yoğunlaşmıştı. Bombardier C Serisi, Embraer ise E Jets adını verdiği bölgesel uçaklarla pazarda önemli bir yer kapmış, havayollarına yüzlerce uçak satmıştı. Ancak her iki şirket de bölgesel uçuşlara olan ihtiyaç ve talebin arttığını gören iki dev üretici Boeing ve Airbus’ın radarına girdi. Bu konuda ilk adımı Airbuş şirketi attı ve ekonomik olarak sıkıntıda olan Kanadalı Bombardier’in düşük işletme giderleri ile büyük ilgi çeken C Serisi programına ortak oldu.

İFLASIN EŞİĞİNDEKİ BOMBARDIER AIRBUS’A MAHKUM OLDU
Airbus ve Bombardier, C Serisi uçak programına ilişkin ortaklık anlaşmasını 16 Ekim 2017 tarihinde imzaladı. Bombardier devlet desteği ile çok para harcadığı bölgesel uçak projesinde iflasın eşiğine gelmişti, bu nedenle Airbus’ın teklifi şirket için düze çıkmak demekti. Ayrıca dünyanın en büyük uçak üreticilerinin birinin kanatları altına girmek C serisi uçakların satışını artıracak, uçağın üretiminden pazarlamasına kadar Airbus tecrübesi devreye girecekti. Farklı tip ve sınıfta iş jeti üretimine odaklanan Bombardier C Serisi uçaklarını Airbus’a satarak bölgesel uçak pazarından önemli ölçüde çekildi. Airbus’ın 6 milyar dolarlık yatırım yaptığı C serisinin adı satın alma sonrası ismi Airbus A220 oldu ve şirket yeni ismiyle uçağı ilk kez Temmuz ayında Farnborough Airshow’da dünya kamuoyuna tanıttı. Avrupalı imalatçı A220 ile koltuk kapasitesi 100 ile 160 arasında değişen farklı bir pazara girdi. Yeni motor, hafif gövde ve düşük operasyon maliyeti ile C Serisi’ni bünyesine alan Airbus, havayollarına 100 koltuklu uçak ile başlayacakları uçuşlarında kısa sürede 50 yolcuyu bulup hattı kârlı hale getirebilecekleri garantisini verdi. Bombardier’in C Serisi ilk uçağı CS100 (A220-100) ilk uçuşunu 16 Eylül 2013’te yaptı, üç yıl sonra hizmete girdi. 10 Temmuz itibariyle C Serisi uçaklardan 39 adet üretildi. A220-100 bölgesel uçak pazarında Embraer E195-E2, A220-300 ise Boeing 737 MAX 7, Airbus A319neo ve Rus Irkut şirketinin MC-21-200 uçaklarıyla rekabet ediyor.

C SERİSİ'NİN İSMİ A220 OLARAK DEĞİŞTİ
A220-100’ün (eski adı CS100) koltuk kapasitesi 100 ila 130 arasında. İkinci model A220-300 yani eski adıyla CS300 ise 160 yolcu taşıyor. Her iki modelin menzili ise 5 bin 457 ila 5 bin 920 kilometre arasında değişiyor. Uçakların liste satış fiyatları A220-100 için 79,5 milyon dolar, A220-300 için de 89,5 milyon dolar.

BOEING, BÖLGESEL UÇAK PAZARINI AIRBUS’A BIRAKMADI
Boeing’in, en büyük rakibinin bölgesel uçak pazarında yaptığı bu atağı karşılık bırakması düşünülemezdi. Böylesine gelişmekte ve sürekli büyümekte olan bir pazarı Airbus’a bırakamazdı. Nitekim o da gözünü sektörün bir başka önemli oyuncusu Embraer’e çevirdi ve şirketin yüzde 80 hissesini 3,8 milyar dolara satın aldı. Bu anlaşma sonrasında Boeing ve Embraer’in ortaklaşa kuracağı şirket tasarım, imalat ve pazarlama-satış konusunda iş birliği yapacak. Hisselerin el değiştirmesinden sonra oluşacak yapıda, yönetim Brezilya’da kalacak. Amerikalı üreticinin Embraer’i satın alması, Bombardier’in C Serisi uçak programına ortak olan Airbus’ı karşı 100 koltuklu uçak pazarında ciddi bir rekabet avantajı sağlayacak. Boeing bu stratejik satın almayla bir anlamda bu pazarı rakibi Airbus’a kaptırmamış oldu.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN EYLÜL SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

13 Eyl 2018
Benzer Haberler
EMIRATES, BOEING 777-200LR’Yİ YENİDEN DÜZENLEDİ
Kategori: Güncel Haberler
TURKISH CARGO, İLK 777 KARGO UÇAĞININ KUTLADI
Kategori: Güncel Haberler
ALMANYA İLE KRİZ HAVACILIĞI VURACAK
Kategori:
Yazarlar

PİYASALAR ŞAKA YAPMIYOR

ZAMAN NASIL DA DEĞİŞTİ!