13 Eyl 2018

“KOLAY VAZGEÇME RAHATLIĞI”NIN BÜYÜSÜNE KAPILMAYIN!

Türkiye’de son yıllarda, “Herkes girişimci olsun, herkes kendi işini yapsın, inovatif davransın, yeni şeyler icat etsin” anlayışı hızla yükselen bir trend haline geldi. KOSGEB ve İŞKUR hibeleri, kuluçka ve inkübasyon merkezleri, melek yatırımcılar ile medyanın ilgisi de buna eklenince küresel çapta startup’ların sayısında çok ciddi bir artış yaşandı. Elbette herkes, yola başarılı olmak için çıkıyor fakat startup’ların hatırı sayılır bir bölümü, -çeşitli araştırmalara göre yüzde 75 ila 90 arasında değişiyor- daha yürümeye başlamadan, henüz emekleme aşamasındayken havlu atmak zorunda kalıyor. Peki bu başarısızlığa neler yol açıyor? Bu soruyu ve çözüm önerilerini, NakliyemKolay.com’un kurucusu Dr. Önder Türker’e sorduk.

Sizce Türkiye’de startup’ların en sık yaşadığı sorunlar ve çözümleri neler?

Startup olmak demek, bir şeyi sıfırdan kurmak aslında. Olmayan bir düzeni sıfırdan yaratmak demek. Bu da, ne yazık ki zaman alan bir şey ve zamanla işler bazen başarısızlıkla sonuçlanabiliyor. Girişimci adayları bazen projesine gereğinden fazla inanabiliyor ve bu da her şeye fazlasıyla tozpembe bakmasına neden oluyor. Hal böyle olunca da en küçük bir başarısızlık, koca bir hayal kırıklığına dönüşebiliyor. Personel, pazar, tanıtım, dağıtım, organizasyon ve daha sayısız konuda sorunlarla karşılaşmanız çok normal. Bu yüzden çok da erken hayal kırıklığına uğramamak için düzlüğe çıkacağınız noktayı gerçekçi olarak belirlemekte fayda var diye düşünüyorum. Bence kolay vazgeçme rahatlığı diye bir şey var ve onun büyüsüne kapılmaktan kaçınmak gerekiyor. Erken pes etmemeli. Bunun dışında Türkiye’de startup’ların yaşadığı sorunların başında doğru ekip seçimi geliyor. Ne yazık ki yolun başındaki startup’ların çoğu, insan kaynağına yatırım yapma konusunda sınıfta kalıyor. Birlikte yola çıkılan kişiler, yeterli verim alınamadığı halde duygusal davranılarak startup bünyesindeki varlığını sürdürüyor. Ancak unutulmaması gereken konu şu: İş başka, arkadaşlık başka. Bir diğer konu da finans yönetimi meselesi. Ticari işletmelerin en büyük odak noktası her zaman finanstır. Başarılı olup para kazanmak isteyen startup yöneticilerinin öğrenmesi gereken konuların başında nakit akışı geliyor bence. Çoğu durumda A, B, C hatta D planlarını hazırda tutmaları gerekiyor. Aksi halde yaşanan ilk finans sorununda girişimin sona ermesi işten bile değildir.

“YAŞADIĞINIZ COĞRAFYAYI TANIYIN İHTİYAÇLARI ANLAYIN”

Startup yöneticilerinin göz önünde bulundurmaları gereken noktalardan biri de hangi ülkede çalışacaklarıdır. Ütopik ya da kağıt üstünde mükemmel olmamak gerekiyor. Ben startup dönemindeyken bir gün, bir müşteri görüşmesi için İkitelli OSB’ye gitmiştim. Takım elbise, kravat, mendilime kadar her şey tamdı. Dükkandan içeri girdim, dükkan sahibi ayağa kalktı. Beni avukat ya da alacaklı gibi biri sanmış ve bu yüzden benden korkmuştu. Yani kısacası iş yapacağınız ekosistemin kurallarına uygun davranmanız gerekiyor. Son olarak da şuna değinmek istiyorum: Startup’ların müşteri kitlelerini çok iyi tanımaları gerekiyor. Kendi kafalarında kurduğu mükemmel ürünleri değil, onların ihtiyacı olan ürünleri ya da hizmetleri sunmaları gerekiyor. Bunları uygulayan startup’ların başarılı olma şanslarının çok daha artacağını düşünüyorum.

13 Eyl 2018
Benzer Haberler
KOBİ’LER, SINIR ÖTESİ E-TİCARET İLE BÜYÜYECEK
Kategori: Güncel Haberler
340 MİLYON TL’LİK İHRACAT NakliyemKolay.com İLE YAPILDI
Kategori: Güncel Haberler
“KOLAY VAZGEÇME RAHATLIĞI”NIN BÜYÜSÜNE KAPILMAYIN!
Kategori: İş Dünyası
Yazarlar

PİYASALAR ŞAKA YAPMIYOR

ZAMAN NASIL DA DEĞİŞTİ!