5 Tem 2018

İRAN’IN TÜRKİYE’YE RAKİP OLMA HEDEFİ HAYAL OLDU

Tahran yönetimi, Batı ile vardığı nükleer anlaşmadan sonra havacılık sektöründe hem devlet hem de özel sektör olarak el birliği ile adeta kalkınma dönemi başlatmış, Boeing ve Airbus’a 50 milyar dolara yakın 200’den fazla uçak siparişi vermişti. İran, yaptırımların kalkmasından sonra ülke çapında yerel ekonomiyi güçlendirmek, bölgeler arasındaki bağlantıyı iyileştirmek için havayolu taşımacılığını modernize etmeyi ve geliştirmeyi birinci gündem maddesi yapmıştı.

ORTADOĞUNUN YENİ TURİZM MERKEZİ OLMAYI PLANLIYORDU
Yeni nesil uçaklara olan ihtiyacı had safhada olan İran, bir yandan devasa uçak siparişleri verirken bir yandan da bu uçakların teslimatına paralel olarak ülkedeki havalimanlarının modernizasyonu ve yeni havalimanları inşası için de 30 milyar dolar gibi yüklü miktarda kaynak ayırmıştı. Bugüne kadar batı dünyasının mesafeli yaklaştığı, Batılı turistlerin hep “öcü” olarak gördüğü İran, Ortadoğu bölgesinin turizmdeki yeni merkezi olmayı amaçlamıştı. Önemli dini trafiğin yanı sıra bu yeni açık pazarın komşu ülkelere olduğu kadar yurtiçinde de canlı bir hava ulaşımın merkezi haline gelmesi bekleniyordu. Cumhurbaşkanı Hasan Ruhani yönetiminde Batı gözündeki olumsuz imajından kurtulmak isteyen İran işe turizm ve havacılık sektöründen başlamıştı. İran’ın kültürel çeşitliliği, büyüleyici mimarisi ve tarihi geçmişiyle ciddi bir turist akınına uğrayacağı, bu anlamda Türkiye’ye rakip olacağı bile konuşulur olmuştu. Tahran’ın kısa vadede olmasa bile uzun dönemde tıpkı İstanbul gibi havacılık alanında bir cazibe ve transit merkez olabileceği dillendirilmişti.

ESKİ UÇAKLAR YÜZÜNDEN 25 YILDA 17 ÖLÜMLÜ KAZA YAŞANDI
Uzun yıllar ABD’nin uyguladığı ambargo nedeniyle uçak filosunu yenileyemeyen, mevcut Airbus, Boeing, Fokker 100, BAe 146 uçaklarına yedek parça bulmakta zorlanan İran, yaşlı uçaklarla operasyon yapmak zorunda kaldı ve bunun faturasını da epey ağır ödedi. Ülkede son 25 yılda 17 uçak kazası yaşandı, bu kazalarda 1.500 kişi hayatını kaybetti. Sadece 2000-2006 yılları arasında 11 İran yolcu uçağı düştü, 700 kişi öldü. Batı ile nükleer anlaşma için masaya oturmadan önce İran’da 96 adet Airbus, 94 adet de Boeing ve McDonnell Douglas tipi uçak bulunuyordu. İranAir’e ait Boeing uçaklarının birçoğu 1970 ve 80’li yıllardan kalmaydı. Filodaki 2 adet Boeing 747 uçakları ise 1969 ve 1988 yılında sipariş edilmişti. İran’ın Boeing, Airbus ve ATR’ye verdiği siparişlerin detaylarına bakıldığında sadece orta ve uzun menzilli hatlarda değil, her meydana inebilen bölgesel uçaklarla da bölgesel pazarda etkin olmayı hedeflemişti.

TRUMP İRAN’IN BÜTÜN PLANLARINI BOZDU
ABD seçimlerinde tüm dünyanın beklemediği bir şey gerçekleşti ve başkanlığına neredeyse kesin gözüyle bakılan Hillary Clinton, Donald Trump karşısında yarışı kaybetti. Sivri ve aykırı çıkışlarıyla her söylediği gündem olan Trump’ın ABD başkanı olması İran için de kötü günlerin başlaması anlamına geliyordu. İran ile yapılan nükleer anlaşmadan rahatsız olan, İran’ın tamamen dış dünyaya açılmasından tedirginlik duyan Cumhuriyetçi senatörler en başından beri Tahran’a Boeing’in uçak satmasına şiddetle karşı çıkıyordu. Gerekçeleri ise İran’ın terörü finanse eden ülkelerden biri ve bu uçakları da bu amaçla kullanacak olmasıydı. Her ne kadar Boeing ile ön anlaşma imzalansa da son sözü Trump söyleyeceği için İran’la ile yapılan uçak satış anlaşmasının baştan beri pek de bir bağlayıcılığı yoktu. İran tarafı son ana kadar az da olsa Boeing ile yapılan anlaşmanın bozulmayacağına olan inancını korudu. Boeing yönetimi de Trump’ın bu konudaki net kararını öğrenmeden İran’la yapılan anlaşmaya ilişkin açıklamalarını hep temkinli yaptı. Nihayetinde İran ile yapılan anlaşmanın ABD ekonomisine yaklaşık 20 milyar dolar bir getirisi olacaktı. İş adamı mantığı ile hareket eden ve her konuşmasında “Önce Amerika” sloganını kullanarak ABD ekonomisini ayağa kaldıracağını söyleyen Trump’ın Cumhuriyetçi senatörler ve İsrail’in tepkisine rağmen bu büyüklükte bir anlaşmayı belki gelecek parayı düşünerek onaylama ihtimali vardı.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN TEMMUZ SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

5 Tem 2018
Benzer Haberler
RUSYA, AIRBUS VE BOEING’E MEYDAN OKUYOR
Kategori:
İRAN’IN TÜRKİYE’YE RAKİP OLMA HEDEFİ HAYAL OLDU
Kategori: Havayolu
TURKISH CARGO, İLK 777 KARGO UÇAĞININ KUTLADI
Kategori: Güncel Haberler
Yazarlar

SEÇİM SONRASI BEKLENTİLER

NE KADAR EĞLENCELİ BİR PATRONSUNUZ?