1 Haz 2018

YÖNETİMDE YENİ TREND: MINDFULNESS

İnsanın içinde bulunduğu zaman diliminde duyular aracılığıyla edindiği bilgilerin zihin süzgecinden geçirilmesi ile birlikte oluşan deneyimlerini yargılamadan kabul etmesi durumu bilinçli farkındalık (mindfulness) olarak ifade ediliyor. Diğer bir tanımla, bilinçli farkındalık “anda olabilmek”tir. Zihnimiz çoğunlukla bizi geçmişi düşünerek çeşitli kurgular yapmaya veya geleceğe odaklanarak kaygılanmaya yöneltir. Batı’da ilk kez 1979 yılında Dr. John Kabat-Zinn tarafından bir psikoterapi uygulaması olarak geliştirilen bilinçli farkındalık uygulamaları, kişiyi kabullenme ve eleştiriden uzak kalarak çevresinde yaşananları gözlemlemeye yöneltiyor. Çünkü birey geçmişin etkisinde kaldıkça ve geleceği de geçmiş yaşantısı doğrultusunda değerlendirirse stres düzeyi artıyor. Mindfulness bazen zihin doluluğu anlamına gelen “mindfullness” kelimesi ile karıştırılabiliyor. Mindfulness ile ifade edilen “mindful” kökeninden geliyor. Bireyin dikkat ve farkındalık seviyesinin yüksek, zihnini anda tutabilme halini ifade ediyor. Özünde düşüncelerin, bedensel algıların, duyguların ve çevrenin an itibariyle farkında olunmasını kapsıyor. Geçmişin pişmanlığını ve geleceğin endişesini bertaraf ederek dikkatimizde yaratacakları dağılmaların önüne geçme amaçlı bir tekniktir. Bu yönüyle değişimin bu kadar yoğun ve hızlı yaşandığı bir dönemde kişisel dünyamızı ve kendimizi olumlu olarak dönüştürmeye, kendi hayatlarımızın kontrolünü elimizde tutmaya ve huzura yönelik bir seçim sunuyor.

İŞ YERİNDE STRESİ AZALTMANIN EN ETKİLİ YOLU
İnsan bir bütündür. Dolayısıyla iş hayatı-özel hayat ayrımını belirgin şekilde yapmak mümkün değil ancak günümüzün büyük bir kısmını geçirdiğimiz işyerlerinde de stres düzeyini azaltabilecek bilinçli farkındalık egzersizleri yapılması mümkün. Birkaç örnek vermek gerekirse şunlar söylenebilir: Gün içerisinde beş dakikamızı hiçbir şey yapmadan, sadece bulunduğunuz ana odaklanarak geçirmek, çevremizde olup bitenleri fark ederek duyularımızla temasa geçmek ya da yürüyüş hızımızı yavaşlatıp adımlarımızın etkisini hissetmek. Stres, modern dünyada çalışanların yaşadığı en önemli sorunların başında geliyor. Tükenmişliğin her meslek grubu içinde arttığı ve kişisel başarısızlık hissine neden olduğu bir gerçek. Ancak bu durumun değişmesi de yine insanın elinde. Olaylara bakış açımız, çevremizi nasıl algıladığımız ve kendimize verdiğimiz değer, aslında stresimizin temel nedeni. Eğer dışsal ödüller veya cezalar ve özellikle yöneticilerimizin ve iş arkadaşlarımızın bizim hakkımızda ne düşündüğü bizim kendimizi bütünüyle iyi ya da kötü hissetmemize neden oluyorsa bu durumu değiştirmek için bir şeyler yapma vakti gelmiş demektir. Performansımız çoğunlukla kişisel motivasyonumuzla ilgili. Eğer memnun olmadığımız bir işimiz varsa onu değiştirmek için de kişisel bir motivasyona ihtiyacımız var demektir. Dolayısıyla sebepleri çevremizde aramak yerine mevcut duruma bizi getiren bakış açımızı derinlemesine analiz etmek, duygusal zekâmızı geliştirmek, o ana odaklanmak ve günlük aktivitelerimizi daha yüksek bir farkındalık düzeyi ile yerine getirmek hem kişisel başarı algımızın artmasında hem de performansımızın yükselmesinde önemli rol oynayacaktır.

MINDFULNESS NASIL UYGULANIYOR?
Bilinçli farkındalık uygulamaları kaygı ve stres düzeylerini azaltıyor. Başta nefes egzersizleri olmak üzere, kuru üzüm meditasyonu, günlük aktivitelerle ilgili farkındalık egzersizi, duyuları fark etme egzersizi, bir dakikalık bilinç çalışması uzmanlar tarafından önerilen temel uygulamalar arasında yer alıyor. Tüm uygulamaların özünde aslında her gün yaptığımız aktivitelere odaklanmak ve farkındalığı artırmak amaçlanıyor. Mindfulness şu egzersiz tekniklerini günlük hayatın bir parçası haline getirmeye çalışarak uygulanıyor:

Nefesin Farkına Varma Egzersizi
Şu anın farkındalığını yaşamak için elimizdeki en değerli unsur nefesimiz. Dalgınlığın, geçmişte ve ya gelecekte kaybolmanın önüne geçmek için ona odaklanmamız ve merkeze almamız gerekiyor. Nefesimiz sürekli olarak her an bizimle. Bu yüzden mindfulness için dikkatin nefese, düzenli nefes alıp vermeye odaklandığı, nasıl hissettiğinizi, aklınızdan neler geçtiğini, zihninizin hangi düşünce ve yargılamalarla dolu olduğunu fark ettiğiniz nefes egzersizleri uygulanıyor.

Günlük Farkındalık Egzersizi
Günlük işlerimizin birçoğunu otomatik pilota bağlanmış şekilde gerçekleştiriyoruz. Çalışma şeklimiz, işe giderken seçtiğimiz yol ve belki hatta bir konuyu araştırma yöntemimiz. Her gün rutine bindirdiğimiz aktivitelerin farkına varıp daha farklı nasıl yapabilirizi düşünmek farkındalık için etkili bir yöntem. Bu egzersizde amacımız bu işleri daha dikkatli ve farklı şekilde yapmaya çalışarak, odaklanma ve farkındalık seviyemizi artırmak, tüm duyularımızı kullanarak gerçekleştirmeye çalışmak. Bunun sonucunda işlerimizde katma değeri artırmak, farklı ve başarılı iş sonuçları yakalamak.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN HAZİRAN SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

1 Haz 2018
Benzer Haberler
YÖNETİMDE YENİ TREND: MINDFULNESS
Kategori: Yönetim
Yazarlar

TÜM GÖZLER DOLARIN ÜZERİNDE

NE ZAMAN İŞİNİZİ BIRAKACAĞINIZI ANLAMAK!