4 May 2018

2018, HAVAYOLLARI İÇİN “ALTIN YIL” OLACAK

Charter’a açılan Rusya pazarı ve başta Almanya olmak üzere Avrupa ülkeleri ile olan normalleşme, bu yazı umut dolu hale getirdi. 2014 yılında 5 milyondan fazla turist gönderen Rusya, uçağının düşürülmesinin ardından bir dizi yaptırımı uygulamaya sokunca turist sayısı bıçak gibi kesilmiş ve 2016 yılında neredeyse sıfıra inmişti. Rus turistin gelmemesi sadece otelcileri değil, Rusya Federasyonu’na çok yoğun operasyon yapan, bu ülkede 11’den fazla şehre uçan Türk Hava Yolları ile özel havayollarını da etkilemişti. Aklıselim galip geldi ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, krizden iki ülkenin de çok daha büyük zararlar görmemesi için ilişkileri düzeltme yoluna gitti. 1,5 yıllık zor ve oldukça gergin bir süreçten sonra Türkiye-Rusya ilişkileri nihayet rayına girdi. Rusya’ya sefer yapan başta THY olmak üzere Türk özel şirketleri ile Türkiye’ye uçan Rus havayolları 2017’de çok iyi bir yıl geçirdi.

THY 2018’DE SIÇRAMA YAPACAK
Havayolları açısından durumu ele alırsak; THY, 2016 yılında darbe girişimi, canlı bomba eylemleri, Atatürk Havalimanı’na yapılan terör saldırısı, ABD’nin elektronik cihaz yasağı uyguladığı havalimanları arasına İstanbul’u da alması sonrası tarihinin en zor dönemini yaşamıştı. Milli havayolu bazı hatlarını kapatmak zorunda kalmış, 30’dan fazla uçağını yere indirmiş, bazı uçaklarını da Pakistan Havayolları’na kiralamıştı. THY, bu denli büyük krizlerle karşılacağına ihtimal vermediğinden Boeing ve Airbus’a yeni uçak siparişleri vermişti. Krizden sonra mecburen bu uçakların teslimatını öteledi. THY, 2017 yılında çok hızlı toparlandı. Rusya ile düzelen ilişkiler ve THY’nin bu pazardan taşıdığı turistler bunda önemli bir rol oynadı. 2018 yılının, THY için adeta altın bir yıl olması bekleniyor. Zira ilk iki aylık rakamlar da bu tezi doğrular nitelikte. THY Ocak ve Şubat aylarında tarihinin en yüksek doluluk oranlarına ulaştı, yolcu sayısını yaklaşık yüzde 31 artırarak 10,8 milyona çıkardı. Kargo alanında ise yüzde 44’lük büyüme oranına ulaştı. THY’nin yıl sonunda yolcu sayısını 74 milyona çıkarması bekleniyor. 31 Ekim 2018 Çarşamba günü 3. havalimanından operasyonlara başlamasıyla THY’nin büyümesi daha da hızlanacak. Bu yıl içinde Krasnodar (Rusya ), Moroni (Komorlar Birliği) Palermo (İtalya) ve Marakeş (Fas) THY uçuş ağına katılacak.

ÖZEL HAVAYOLLARI YOĞUN SEZON İÇİN UÇAK ARIYOR
2018, özel havayolları için de çok iyi bir yıl olacak. Örneğin, Türkiye’nin en köklü havayolu şirketi Onur Air, bu yaz sezonu için iyi charter anlaşmalarına imza attı. Havayolu yoğun geçecek yaz sezonu için şimdiden kiralık uçak arayışına başladı. Onur Air’in filosuna en az 4 uçak katmayı planladığı biliniyor. Rusya'da geçen yıl olduğu gibi bu yıl da yüksek bir talep beklendiği için Onur Air bu ülkedeki kapasitesini artırdı. Onur Air, Belgorod, Nizhniy Novgorod, Ufa ve Voronezh şehirlerine Antalya’dan 606 sefer yapacak. Özel havayolları içinde en sıkıntılı durumdaki havayolu ise Atlasglobal. 25 Nisan’dan itibaren İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan gerçekleştirdiği Tiflis, Mahaçkale, Krosnodar, Hamburg, Zürih ve Zaporijya uçuşlarına son vermişti. Ardından Kharkov, Lviv, Çimkent, Kopenhag, Stockholm ve Aktau seferleri de durduruldu. Şirket, yaz sezonunda ağırlığını charter yani tarifesiz uçuşlara verecek, Antalya ve Dalaman’dan turist taşıyacak. 2017’yi yenilenme dönemi olarak gören Pegasus Havayolları ise bazı uçaklarını wet-lease yöntemiyle (ekibiyle birlikte) kiralamış, (4 adet B737-800 tipi uçağı Pakistan Hava Yolları’na, 2 adet B737-800 uçağını Flynas’a), 7 adet Boeing 737-800NG uçağını ise Air Lease Corporation şirketine satmıştı.

OPERASYONLARIN YOĞUNLUĞU RÖTARLARI ARTIRABİLİR
2018 yılını büyüme yılı ilan eden Pegasus, geçen yıla oranla bu yıl taşıdığı yolcu sayısını 3 milyon artırarak 30 milyona ulaşmayı hedefliyor. 2018’de Avrupalıların yüzünü tekrar Türkiye’ye döneceklerini öngören Corendon Havayolları da pazarın iddialı oyuncularından biri. Hollanda, Belçika ve Almanya pazarlarında pazar payını yukarıya taşıyacak şekilde planlamalar yapan Corendon Airlines, Antalya hattında sunduğu koltuk kapasitesini de yüzde 50 oranında artırarak 1 milyon koltuk planladı. Türkiye’nin charter taşımacılığı konusunda en iyi yönetilen şirketlerinden biri olan Freebird Havayolları da filosundaki 7 adet uçakla yoğun geçecek 2018 yılı için şimdiden hazırlıklarını tamamladı. Tüm göstergeler 2018’in iyi bir yıl olacağına işaret ederken, özellikle İstanbul’da Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen Havalimanı’nda kapasite sorunu tek olumsuzluk olarak göze çarpıyor. Yoğun yaz sezonu ve operasyonlar sırasında yaşanacak aksaklıklar yolcuların kabusu olan rötarların yaşanmasına neden olabilir.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN MAYIS SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

4 May 2018
Benzer Haberler
TÜRK HAVA YOLLARI’NIN TERCİHİ YENİDEN VERIFONE OLDU
Kategori: Güncel Haberler
PEGASUS, ANKARA’DAKİ UÇUŞ AĞINI GENİŞLETİYOR
Kategori: Güncel Haberler
EĞİTİMDE PEGASUS-DOKUZ EYLÜL İŞBİRLİĞİ
Kategori: Güncel Haberler
Yazarlar

PİYASALAR ŞAKA YAPMIYOR

ZAMAN NASIL DA DEĞİŞTİ!