4 May 2018

PERAKENDEDE YENİ TREND: SOSYAL TİCARET

Kavram olarak 2005’ten bu yana kullanılan sosyal ticaret, hem sosyal ağlar üzerinden yapılan e-ticaret işlemlerini hem de sosyal ağların e-ticaret üzerinden tüketicilerin satın alma kararlarına etkisini kapsıyor. Ciddi oranda büyüyen sosyal ağ kullanımı, internetten alışverişi de dönüştürmeye başladı. Bu nedenle sosyal ticaret kavramı yükseliyor. Sosyal ağların başlangıçta markalar tarafından daha çok farkındalık yaratmak için kullanılırken zamanla pratik ve hızlı olduğu için tüketiciye doğrudan ulaşılacak bir kanal haline geldiği görülüyor. Sosyal medyadan ürün tavsiyesi veya değerlendirmesi kullanıcılar üzerinde etkili. Tüketicilerin yüzde 74’ü satın alma kararlarında sosyal ağlara güvendiğini belirtiyor. Sosyal platformların bir süre sonra mağaza vitrinleri haline geleceği öngörülüyor.

SOSYAL TİCARET PERAKENDEDE YIKICI ETKİ YARATACAK
KPMG Türkiye, perakende alışkanlıklarını sarsan e-ticaretin yeni kanalı sosyal ticareti araştırdı. Beş yılda 10 kat büyüyen sosyal ticaret, gelen Z kuşağının da etkisiyle perakendede yıkıcı etki yaratacak. KPMG’nin araştırmasına göre; Ocak 2018’de 7,5 milyarın üzerine çıkan dünya nüfusunun yüzde 53’ü, yani 4 milyarı aktif internet kullanıcısı. Bunların 3,2 milyarı sosyal medya platformlarında aktif. Bu rakam 2010 yılında 97 milyondu. Sosyal medya platformları arasında 2 milyarın üzerinde kullanıcıyla ilk sırada Facebook yer alıyor. Onu 1,5 milyar kullanıcıyla YouTube, 1,3 milyar kullanıcıyla WhatsApp izliyor. Instagram’ın 800 milyon, Twitter’ın 330 milyon, LinkedIn’in 260 milyon, Snapchat’in 255 milyon, Pinterest’in ise 200 milyon kullanıcısı var. Markalar da sosyal medya pazarlamasında tercihlerini bu doğrultuda belirliyor. Facebook yüzde 94 oranıyla sosyal platformlar arasında ilk tercih. Onu yüzde 68 ile Twitter, yüzde 56 ile LinkedIn, yüzde 54 ile Instagram, yüzde 45 ile YouTube, yüzde 30 ile Pinterest takip ediyor. Perakende markalarının yüzde 91’i pazarlama faaliyetleri için iki ya da daha fazla sosyal platform kullanıyor. Dünyada sosyal ticaretin toplam büyüklüğü 2011’de 5 milyar dolardı. 2016 yılında bu rakam 50 milyar dolara çıktı. Technavio’nun Küresel Sosyal Ticaret Pazarı 2017-2021 raporuna göre 2021 yılına kadar pazarın yaklaşık 166 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.

PAZARI MOBİL BÜYÜTÜYOR
Mobil cihazlar sosyal ağ kullanıcılarının ilk tercihi olma yönünde ilerliyor. Sosyal ticaretin de beklenen sıçramayı sağlamak için mobil öncelikli yaklaşımı benimsemesi gerekiyor. Mobil cihaz ve akıllı telefon kullanımı, sosyal ticaretin yükselmesiyle yakından ilgili. 2016’da dünyada nüfusun yüzde 63’ü mobil telefon sahibiydi, 2019’da bu oranın yüzde 67’ye çıkacağı, 2,7 milyar kişinin akıllı telefon kullanacağı öngörülüyor. Mobil internet kullanımı, mobil ticareti büyütüyor. Emarketer verilerine göre 2017’de toplam e-ticaret satışlarının yüzde 35’i mobilden geldi, 2021’de bu oranın yüzde 50’yi geçeceği tahmin ediliyor.

YENİ TREND KONUŞARAK TİCARET
Mobilin yükselişinin sosyal ticarete bir diğer etkisi de ‘konuşarak ticaret’ alanında görülecek. Çünkü insanlar dünyanın her yerinde bir şekilde mesajlaşma uygulaması kullanıyor. Facebook IQ’nun analizine göre 2020 yılına dek akıllı telefon sahiplerinin yüzde 80’i bir mesajlaşma uygulaması kullanacak. Statista’nın ABD’de pazarlama ve reklam profesyonelleriyle gerçekleştirdiği son ankete göre 2018’de pazarlama stratejilerine en büyük etki yüzde 33 oranıyla sosyal mesajlaşmadan gelecek.

Y KUŞAĞI ONLINE ALIŞVERİŞİ DÖNÜŞTÜRDÜ
Sosyal ağların özellikle genç tüketiciler üzerinde etkili olduğu görülüyor. 16-24 yaş arası sosyal ağ kullanıcılarının yüzde 25’i, 25-34 yaş arası kullanıcıların ise yüzde 23’ü “Bir markanın, ürünün sosyal medyada beğenildiğini ya da desteklendiğini görmek beni satın almaya teşvik ediyor” diyor. Online alışverişin yükselmesi ve dönüşümünde Y kuşağının önemli etkisi var. Deneyime her şeyden çok önem veren Y kuşağıyla, çok sayıda yıkıcı oyuncu pazara girip hızla büyüdü. ‘Influencer marketing’Y kuşağının tercihleri nedeniyle markalar için önemli bir reklam kanalı haline geldi. ABD’li ajans Mediakix verilerine göre şu anda 500 milyon dolar civarında olan influencer marketing pazarının gelecekte 5-10 milyar dolar seviyesine çıkacağı bekleniyor.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN MAYIS SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

4 May 2018
Benzer Haberler
PERAKENDEDE YENİ TREND: SOSYAL TİCARET
Kategori: İş Dünyası
Yazarlar

YENİ EKONOMİ PROGRAMI VE TASARRUF EĞİLİMİ

NE KADAR DİJİTALSİNİZ?