3 Nis 2018

İŞ YERİNDE EMPATİ: ZAYIFLIK MI, AVANTAJ MI?

DOÇ. DR. SELDA KOYDEMİR

Etkisiz yöneticilerin kurumlarına ciddi bir mali yükü olduğunu düşünürsek, pek çok kurumun artık geleneksel yönetim stratejilerinin ötesine bakmaya ve kurumu ileriye taşıyacak becerilere sahip yöneticilerle çalışmaya önem vermesini anlamak güç değil. İş yaşamında yöneticilerin başarısına katkıda bulunduğu düşünülen ve adeta bir “moda” haline gelen becerilerden biri ise empati. Herkes empatiyi seviyor, dilinden düşürmüyor, onu anladığını düşünüyor ve iş yerinde empatiye dayalı bir iletişimin gereğine inanıyor. Hatta onun pek çok sorunun ilacı olduğunu düşünenler hiç de az değil. Ancak yöneticilerin acaba kaçı onu yeterince tanıyor ve doğru uyguluyor? Bir yandan bu soru akla gelirken öbür yandan empatinin özellikle yönetim seviyesinde çalışanlar için çok da uygun olmadığını, empatik liderlerin zayıf olarak algılandığını öne sürenler var. Empati, liderlerin zor kararlar alabilmesine engel oluyor mudur? Bazı işlerin aksamasına veya önemli pazarlıkların liderin aleyhine sonuçlanmasına neden olabilir mi? Empati doğru şekilde anlaşıldığında, etkili olarak ve uygun zamanda kullanıldığında gerçekten tüm kişiler arası ilişkileri güçlendirmek adına önemli bir değer. Liderlerin de iş yaşamında çevrelerinde bir fark yaratmasına yardımcı olabilecek araçlardan biri, empati. Ancak ona yanlış bir anlam vermek ve onu yanlış kullanmak, çoğunlukla geri tepiyor ve bazı dezavantajları da beraberinde getiriyor.

EMPATİ NEDİR, NE DEĞİLDİR?
Empati, bir başkasının duygularını ve deneyimlerini anlayabilmek ve olaylara onun penceresinden bakabilmektir. Bu, onların hissettiği duyguları hissetmek, onlarla pasif bir sempati kurmak veya onlar için üzülmek ya da sevinmek anlamına gelmiyor. Empati, dışarıya başkalarının gözünden bakarak ne gibi duygular hissettiklerini fark etmek; ayrıca beden dilimizle, söylediklerimizle ve davranışlarımızla onları anladığımızın mesajını vermektir. Örneğin, bir çalışanınız uzun süredir üzerinde çalıştığı bir görevi zamanında teslim edemedi. Üzülmüş, hayal kırıklığına uğramış ve hatta suçluluk hissedebilecek o çalışanınızın duygularını görmezden gelmek, ona öğüt vermeye çalışmak ya da ona acımak, empati içermiyor. Bunun yerine “Bunun için çok uğraştın. Bu sonuç yüzünden epey hayal kırıklığı yaşıyor olmalısın” gibi bir ifadeyle onu anladığınızı göstermiş, ona duygu ve düşüncelerini gösterebilmesi için bir alan yaratmış olursunuz. Daha sonra ise belki bir dahaki sefere zamanı daha iyi kullanmak adına neler yapabileceği konusunda fikir alışverişi yapmanız mümkün.

EMPATİ NEDEN ÖNEMLİ?
Pek çok bilimsel araştırma, doğru kullanıldığında empatinin pozitif ilişkiler geliştirmemize, problemleri etkili bir şekilde çözmemize ve kişisel hedeflerimize doğru ilerlememize yardımcı olduğunu gösteriyor. Ayrıca empati, iş yaşamında güvene dayalı bir kültür oluşturmaya ve fikirlerin daha rahat paylaşılmasına da ortam hazırlıyor. Sosyal zekanın da bir parçasını oluşturan empati, ilişkilerin kalitesini artırmak için en önemli araçlardan biri. Empatinin özellikle liderlik sürecindeki önemi son yıllarda yapılan bilimsel çalışmaların da etkisiyle gittikçe artıyor. Yöneticilerin, empati becerileri sayesinde çalışanları ile bir bağ kurabilmesi ve daha üretken olabilmeleri için onlara rehberlik edebilmesi mümkün. Liderlerin takipçilerine, onların ihtiyaçlarına ve başarılarına gerçekten önem ve değer verdiklerini gösterebilmesi için empatiye ihtiyaçları var. Günümüzde liderlerin görev değil, daha çok birey odaklı olması ve sadece kendi kurumlarından değil, globalleşen dünyada başka kültürlerden insanlarla da çalışabilecek özelliklere sahip olması bekleniyor. Liderlerin çok farklı kişilik özelliğine ve kültürel geçmişe sahip sosyal gruplar için ortak bir yön, bir bağlılık ve aidiyet duygusu yaratması lazım. Bu da, başkalarını gerçekten anlayabilmeyi ve bunu onlara gösterebilmeyi gerektiriyor. Çalışanların ilerleyebilmesi ve kendilerini daha iyiye götürecek değişiklikleri yapabilmesi için liderlerin empatiyi zaman zaman, doğru noktalarda ve doğru şekilde devreye alması çok önemli. Empati içeren bir tutumla dinlemek ve tepki vermek, karşımızdakinin daha iyi kararlar vermesine ve iş performansının artmasına yardımcı olabiliyor. Çalışanlara gerçekten kulak verebilmek ve onlara yargısız bir tutumla yaklaşabilmek için empati becerilerinin kritik olduğunu söyleyebiliriz.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN NİSAN SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

3 Nis 2018
Benzer Haberler
İŞ YERİNDE EMPATİ: ZAYIFLIK MI, AVANTAJ MI?
Kategori: Yönetim
Yazarlar

ERKEN SEÇİMLERİN EKONOMİK ETKİLERİ

GELİŞEBİLİR OLMAK!