2 Şub 2018

ŞİRKETLER BAŞARIYI İŞ ZEKASIYLA YAKALIYOR

Günümüzde; raporlama, analitik düşünce, veri madenciliği, süreç madenciliği, karmaşık olay işleme, performans yönetimi, metin madenciliği, tahmin analitiği ve bakış açılı analitik açısından iş zekası (Business Intelligence) uygulamalarına gerek duyuluyor ve bu kavram günden güne önem kazanıyor. Operasyonel sistemlerdeki veriler, artık sıradan sistemlerin işleyip öngörüler oluşturamayacağı kadar büyümeye başladı. Zaman içinde giderek artan veri ve bu verinin analizine yönelik araçlar, iş zekası kavramını işletmelerin geleceğini planlamaları için çok daha önemli hale getiriyor. Çevik yazılımlar ve verilerin doğrudan bellek içinde analizine izin veren teknolojiler, şirketlerin kurumsal belleğini oluşturan ve hızla çoğalan verinin çok daha hızlı ve tutarlı bir şekilde anlam kazanmasına yardımcı oluyor. Böylece şirketler sahip oldukları veriyi karar süreçlerine yön veren, gelecek stratejilerini ortaya koyan, anlamlı aksiyonlara dönüştürebiliyor. Global Business Intelligence Market 2016-2020 raporuna göre, küresel iş zekası pazarının 2020 yılına kadar birleşik yıllık büyüme oranının yüzde 10’dan fazla artacağı öngörülüyor. Araştırma, pazarı yönlendiren üç ana faktör olarak bulut iş zekasının veri analizi, veri kullanılabilirliği ve uygulanmasının arttığını ortaya çıkarıyor. Şirketlerin geçmiş olayları ve mevcut durumları doğru bir şekilde anlamaya ihtiyaç duymaya devam edeceği belirtiliyor. Bu nedenle uzmanlar, şirketlerin geleceği tahmin etmek için artan oranda analitiği kullandıkça, iş zekası operasyonlarına yatırım yapmaya devam edeceklerini söylüyor.

REKABETTE BAŞARININ SIRRI: İŞ ZEKASI
İş zekası uygulamaları, perakendeden üretime, finanstan telekomünikasyona her ölçekten ve sektörden firmaya fayda sağlıyor. İş zekası çözümleri, bugün dev şirketlerden KOBİ’lere kadar büyük veri akınıyla baş etmek zorunda kalan tüm kurumlar tarafından tercih ediliyor. Şirket için gelir tablolarından sosyal medya iletişimine, çalışanların ürettiği dokümanlardan nesnelerin interneti yoluyla akan veriye kadar yapılandırılmış veya yapılandırılmamış verilerden oluşan büyük veri depoları, uygun araçlarla işlendiğinde rekabette öne çıkmak isteyen şirketlerin önsezilerini güçlendiren araçlara dönüşüyor. Veri kaynaklarının artmasıyla; videolar, bloglar veya sosyal medyanın dahil olduğu çok çeşitli kaynaklardan gelen verilerin kullanılması ve anlamlı bilgiye dönüştürülmesi, rekabette başarının sırrı oluyor. Onlarca farklı kaynaktan elde edilen karmaşık verileri hızla ve titizlikle işleyen ideal bir iş zekası çözümü, şirketlerin karar alma mekanizmalarına kritik anlarda ihtiyaç duydukları anlık bilgiyi sunarak, rekabette bir adım öne geçme fırsatı sunuyor. İş zekası, temel faydaları itibarıyla, kurumların sahip olduğu veriyi ve birikimi organizasyondaki tüm birimlerle ve çalışanlarla anlaşılır bir şekilde, kolayca paylaşmayı sağlıyor. Çalışanlarınızın sahip oldukları verileri daha iyi analiz etmelerini sağlayarak karar destek sistemlerini güçlendiriyor ve verimi artırıyor. Karmaşık finansal ve operasyon verilerini herkesin anlayabileceği, kolay sunulabilir biçimlere dönüştürürken, verileri detaylı ve derinlemesine analiz ederek fırsatları daha net bir şekilde görebilmeyi ve analiz edebilmeyi de sağlıyor. Gerçek zamanlı veri analizleriyle, iş performanslarının anlık takibi yapılabiliyor. Son zamanlarda, tahminsel analitik uygulamalar da öne çıkıyor. Şirketler ellerindeki bilgileri analiz etmenin ötesine geçerek senaryolar oluşturabiliyor ve gelecekle ilgili tahminler yapabiliyor.

ŞİRKETLER İŞ ZEKASI UYGULAMALARININ BAŞARILI OLMASI İÇİN NE YAPMALI?
Gartner’a göre iş zekası girişimlerinin yüzde 70-80’i başarısız oluyor. Başarılı şirketlerin sadece çok veri biriktiren şirketler değil topladığı verilerden anlamlı, kaliteli analizler çıkarabilen şirketler olduğu görülüyor. İş zekasından gerçek anlamda fayda sağlamak, teknolojiyi uygulamaktan daha fazlasını gerektiriyor. Şirketlerin başarılı olmak için insan kaynaklarını ve süreçlerini iş zekası stratejisinin bir yönü olarak ele alması, rastgele ve aceleci bir tutumla yürütülen projelerden ziyade, genel şirket stratejisini destekleyen çabaları hayata geçirmesi gerekiyor. Performansı dikkatli bir şekilde seçilmiş metrikler üzerinden ölçümlemek ve sürekli iyileştirme/geliştirme sağlamak hedefiyle bu metriklerin takip edilmesi de önem taşıyor. Hangi metriklerin analiz edileceğinin tespit edilmesi ve sonrasında verilerin nereden alınacağına bakılması gerekiyor. İdeal bir iş zekası çözümünün sahip olduğunuz verilerin analizini en iyi şekilde gerçekleştirebilmesi gerekiyor. İşinizin değişen ihtiyaçlarına ve büyüyen iş hacmine kolayca uyum sağlayabilmeli, sadece şirket içi değil, şirket harici verileri de analiz edebilecek yeteneğe sahip olmalı. Şirket verilerinin temiz ve yapılandırılmış olması, istenilen yerde erişilebilir hale getirilmesi, iş zekası projelerinin başarısını etkileyen en önemli unsurlar. Bu durum şirketlerin, sorgulara cevap vermek için gereken tüm verilere erişimi sağlamaya odaklanan, güçlü bir doğrulama sürecine ihtiyaç duymalarına sebep oluyor. Sorunlu verilerin iş zekası sistemine girmesinin önlenmesi, böylelikle hatalı bilgiler üretilmesinin önüne geçilmesi kritik önem taşıyor. Günümüzde artık veri ve raporlar sadece çalışanlara değil aynı zamanda dış paydaşlara da açılmaya başlandı. Aslında sadece veri değil, patent kullanımı ya da ortak kaynak kullanımı ile de dış paydaşlarla ortak bir sinerji yakalanabiliyor. Verinin dış paydaşlarla paylaşılması ile birlikte tedarikçiler ne zaman ürün sağlamaları gerektiğini daha iyi tahmin edebiliyor, bayiler satışlarının durumunu kolayca takip edebiliyor ve gerektiğinde aksiyon alabiliyorlar. Bu işbirliğinden tüm paydaşlar daha fazla fayda sağlayabiliyor. Her ne kadar dış paydaşlara iş zekası sistemlerini kullandırmak işbirliğini artırsa da veri güvenliği nedeniyle bu çok kolay olmuyor.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN ŞUBAT SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

2 Şub 2018
Benzer Haberler
ŞİRKETLER BAŞARIYI İŞ ZEKASIYLA YAKALIYOR
Kategori: İş Dünyası
Yazarlar

ERKEN SEÇİMLERİN EKONOMİK ETKİLERİ

GELİŞEBİLİR OLMAK!