16 Oca 2018

LOJİSTİKÇİLER BÜYÜMEYE ODAKLANDI

Türkiye için yine hareketli bir yıl geride kaldı. Rusya ile ilgili olumlu gelişmeler yaşanmakla birlikte Hollanda, Almanya, ABD ile patlak veren krizler, Irak referandumunun etkisi derken gerilen siyasi ilişkilerin ticarete olan yansımalarını da hissettiğimiz bir yıl oldu. Avro ve Dolar’daki yükselişi de unutmamak gerekiyor tabii. İhracatçıyı da etkileyen tüm bu süreçleri en fazla hisseden sektörlerden biri lojistik. Ancak yapılan işin doğası nedeniyle sürekli devinim halinde olan, hızın ve hareketin durmadığı bir sektör. Bu nedenle de her ne yaşanırsa yaşansın kontağın kapanmadığı, yoğun rekabette ayakta kalmak adına yatırımların sürdüğü bir sektör. Son iki yıldır oldukça düşük bir büyüme potansiyeli sergileyen sektör, 2017 yılında toparlanmayı başardı. 2017 yılının ilk yarısında özellikle tekstil ve otomotivde beklentilerin üzerinde üretim ve ihracat artışlarının ortaya çıkması, lojistik sektörünün büyümesine katkı sağladı diyebiliriz. Lojistik sektörünün 2017 yılını yüzde 6-8 arasında büyütmeyle kapatması bekleniyor. Peki, zoru başaran lojistik sektörü oyuncuları 2017’yi nasıl geçirdi? 2018 yılı için beklentileri ne? Yatırımda öncelikli alanları neler olacak? Bu soruları sektörün önde gelen firmalarına sorduk. Aldığımız yanıtlar gösteriyor ki firmalar 2017 yılında ortalama yüzde 10-20 arasında büyüme elde etti. 2018 için de firmaların hiçbiri yerinde saymayı düşünmüyor, yatırım planları hazır. 2018 için en az yüzde 10 ve üzerinde büyüme hedefinden söz ediliyor.

İHRAÇ TAŞIMALARINDAKİ ARTIŞ YÜZDE 5
Yılsonu rakamları henüz netleşmemekle birlikte Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) tarafından yayınlanan 2017 yılı Ocak-Kasım dönemine ait veriler gösteriyor ki ihraç taşımalarında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 5 artış yaşandı ve 1 milyon 137 bin 902 adet sefer sayısına ulaşıldı. Eylül sonunda yaşanan referandum sürecinin yılın son aylarında etkisi görülse bile yüzde 8 artış ile 2017 yılında ihraç taşımalarında en büyük paya sahip olan ülke Irak oldu. Körfez ülkelerinde ciddi düşüşler yaşanmakla birlikte Irak, İran ve Ürdün’e yapılan taşımaların artmasıyla 11 ay toplamında yüzde 7 büyüme ile en ciddi artışın yaşandığı bölge ise Ortadoğu olmaya devam etti. Avrupa’da, kota sorunu, vize sorunu, ek ücretler, sınır kapılarında beklemeler gibi sorunlarla yıllardır uğraşan Türk taşımacıları 2017 yılını da farklı geçirmedi ancak her şeye rağmen Avrupa’ya yapılan ihracat taşımalarında yüzde 5 artış yaşandı. Rusya krizinin normalleşme sürecine girmesi Bağımsız Devletler Topluluğu’nda (BDT) olumlu bir etki yaratmış olmasına rağmen Nahcivan taşımalarında yaşanan yüzde 28’lik düşüş ve Gürcistan taşımalarında yaşanan yüzde 9 düşüş genel olarak BDT bölgesine yüzde 1’lik düşüş olarak yansıdı.

TÜRK ARAÇLARI İTHAL TAŞIMALARDA YÜZDE 24’LÜK ARTIŞ YAŞADI
İthalat taşımalarında ise Ocak-Kasım 2017 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre Türk araçları yüzde 24 artış ile yaklaşık 415 bin ithalat taşıması gerçekleştirdi. Avrupa ülkelerinden yapılan ithalat taşımalarında yüzde 6, BDT ve Orta Asya ülkelerinden yapılan ithalat taşımalarında ise yüzde 13 artış yaşandı. Türk araçlarının en çok yükleme yaptığı ülkelere bakıldığında ise ilk sırada Almanya yer aldı, Almanya’yı Irak takip etti. Türkiye üzerinden yapılan transit taşımalarda ise Türk araçları 2016 yılı Ocak-Kasım dönemine göre yüzde 27 artış ile yaklaşık 52.000 adet transit taşıma gerçekleştirdi. Transit çıkışlarda yoğunlukla Irak ve İran’a, ardından Gürcistan ve Azerbaycan’a taşıma gerçekleştirildi.

ALTYAPI VE TEKNOLOJİ YATIRIMLARI ŞART
Dolar/TL, Avro/TL dengesi, genel ekonomik görünüm, ithalat ve ihracat hedefleri gibi kriterleri de dikkate alarak 2018 yılı için sektör ile ilgili beklentilerini ve lojistik sektörünün genel görünümünü sorduğumuz sektör temsilcileri farklı konulara temas ediyor. Rekabetin yoğun olduğu sektörde şirketlerin mevcut müşterilerinin işlerini daha verimli ve maliyeti düşük bir şekilde yapmak zorunluluğu ve teknoloji şirketlerinin de artık lojistikçilerin rakibi olduğu gerçeği lojistik şirketlerinin de klasik iş yaklaşımlarını geride bırakıp, teknolojiye, dijitalleşmeye ve verimliliğe daha fazla odaklanma gerekliliğini ortaya koyuyor. Türkiye’de lojistik sektörünün coğrafi konumu ile güçlenen potansiyelinin daha iyi kullanılması için kapasite artışı, altyapı geliştirme ve gümrük süreçleri konularında yatırımlar yapılması zorunluluğu da bir diğer önemli konu. Kilometre başı maliyet konusu da sektörü meşgul eden konulardan biri. Maliyet ve kâr oranlarının hesaplanarak kilometre başına taşıma ücretlerinin yıllık bazda sabitlenmesi görüşü sektörün büyük çoğunluğunda hakim. Genel çerçevede rakamlara ve sektörün görünümüne baktıktan sonra hangi firma ne kadar büyüdü, kim hangi alanda yatırım yapacak, kısa vadeli hedefleri ne? Şimdi de bu soruların yanıtlarına bakalım.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN OCAK SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

16 Oca 2018
Benzer Haberler
LOJİSTİKÇİLER BÜYÜMEYE ODAKLANDI
Kategori: Kapak Konusu
LOJİSTİK SEKTÖRÜ YÜZDE 7 BÜYÜYECEK
Kategori: Güncel Haberler
Yazarlar

ERKEN SEÇİMLERİN EKONOMİK ETKİLERİ

GELİŞEBİLİR OLMAK!