5 Eyl 2017

BORUSAN 2019’A KADAR 3 FİRMA SATIN ALACAK

Bu doğrultuda araştırmalarını sürdüren şirket, diğer taraftan da Avrupa güzergâhında multimodal taşımalara başlamak adına yatırımlarını hızlandırdı. Bu alanda yaptıkları 100 adetlık treyler yatırımını kısa sürede 600’e çıkarmayı planladıklarını aktaran Borusan Lojıstık Genel Müdürü İbrahım Dölen, sektörde rekabeti kızıştıracak bu yeni yatırım için “multimodal taşıma bizim için farklı olmakla birlikte sektörde var olan bir uygulama aslında. Bundan sonraki süreçte bu alan, rekabetin biraz daha kırmızı olacağı bir alan” diyor.

İthalat ve ihracatı taşıyan bir sektör olarak öncelikle ekonomiden başlayayım. Genel olarak ekonomik anlamda gidişat nasıl ve bunun sektöre yansımalarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Öncelikle Borusan Lojistik’ten başlayalım. 2017 yılının ilk 6 ayını bütçelerimizin yüzde 10 üzerinde kapattık. Bizim için iyi bir ilk yarıydı. Bizler gibi sektörün önemli lojistik firmalarında nispeten işlerin daha iyi gittiğini görüyoruz ama ikinci 6 ay için öngörü yapamama zorluğu var. Sektörün tamamına ne oluyor diye baktığımızda ise çok ciddi iflaslar var, ciddi bir çalışma sermayesi yetersizliği sorunu var. Dolayısıyla da sene başından beri hem satılık firma sayısı çok hem de bize gelen ‘bizi satın alır mısınız’ talebi oldukça fazla. Bunun temelinde yatan faktör şu: Türkiye’nin en büyük 1000-2000 firmasının rekabette daha fazla baskı yapıyor olması karşısında özellikle küçük firmaların bu sürece ayak uyduramaması, çalışma sermayelerini iyi yönetememeleri, tahsilatta yaşadıkları sıkıntılar. Tüm bu saydıklarım küçük ölçekli firmaları zorluyor. Ancak bu durum sadece bu yıla özel değil, bence bundan sonraki birkaç yıl da zorlu geçecek sektör için. Lojistiği ilgilendiren hemen hemen her iş kolunda kapasite ortada, müşteri beklentilerini de karşılamak adına yapılan maliyet baskılarından dolayı da sistem değer yaratamıyor, sıkıntılar bu yüzden. Bu sadece Türkiye’de mi böyle? Tabii ki hayır. Avrupa’ya baktığımız zaman, dünyaya baktığımız zaman aynı şeyi görüyoruz, 2009 krizi sonrasında yaşanan sıkıntıların ekonomik anlamda hala atlatılamadığının göstergesi bunlar. Daha fazla konsantre olmak lazım, maliyetlere odaklı olmak lazım, müşteriye daha yakın olmak gerekiyor, farklı açılımlar yapmalı ve aynısını tekrar etmekten kaçınılmalı. İşte biz Borusan olarak bunu zorluyoruz.

Peki sizi başarılı kılan ne?

Bizi başarılı kılan sanırım Türkiye’deki en iyi ekibe sahip firma olmamız. Müşteri odaklılığı benimsemiş, müşterisi için lojistiği yapan, müşterisine fark yaratmak fayda sağlamak için kendini zorlayan ve aslında yenilikleri yapma konusunda korkmayan bir kültürümüz var. Pek çok firma için zorlayıcı olan hedefler bizde bir ‘müşterimizin ihtiyacı var, biz bunu nasıl giderebiliriz’ soru şekline dönüyor. Böyle baktığınızda da her zaman bir geliştirme alanı buluyorsunuz.

HİZMETLERİMİZİ MOBİL DÜNYAYA UYARLAMAMIZ LAZIM

Borusan Lojistik için Ar-Ge ve inovasyon oldukça önemli ve bu alanda ciddi yatımlar yapıyorsunuz. Yatırımlar ne durumda?

Borusan Lojistik olarak geçtiğimiz yıla kadar Ar-Ge ve inovasyona 100 milyon TL’lik yatırım gerçekleştirmiştik. Bu yıl 20 milyon Dolarlık bir yatırım yapıyoruz. Sadece bu yıl geçtiğimiz 5 yılda yapmış olduğumuz yatırımın yüzde 70’i kadarını yaptık. Önümüzdeki 4-5 yıllık süreçte de her yıl 20 milyon Dolar yatırım yapmaya devam edeceğiz. Bu yatırımlarımız aslında 27 farklı projeden oluşuyor. Vizyonumuzu 2023’e göre ayarladık. Yeni jenerasyonun dünyaya bakışı mobilizasyon üzerine. Dolayısıyla bizim de hizmetlerimizi ve servislerimizi muhakkak mobil dünyada yeni jenerasyonun beklediği, istediği ve alıştığı tarzda sunabiliyor olmamız gerekiyor. Bizim yapmaya çalıştığımız Borusan Lojistik’i bu alanda dijitalleştirmek, süreçlerimizi buna göre uyarlamak ve tabii ki şirket içindeki süreçleri buna adapte etmek. Çin faktörü olduğu sürece maliyetler değişmeyecek, ne olursa olsun bunu biliyoruz. Her sektör için maliyetlerini düşürmek veya geliştirmek kaçınılmaz bir gerçek. Borusan Lojistik olarak dijitalleşme anlamında kendimize bu yolda harita çizerken, ekibimizle de yapacağımız projelerle kendi iç maliyetlerimizi ya da kalitesizlik maliyetlerimizi en aza indirgemeye çalışıyoruz. Borusan Lojistik’in içinde oluşturduğumuz Ar-Ge merkezinde çalışan yaklaşık 52 yazılımcı arkadaşımız çok farklı projeler üzerinde çalışıyor.

Yakın zamanda göreceğimiz bir proje var mı?

Gelecek yıl aslında birkaç tanesini duyuracağız. Yıl sonunda tamamlanıyor. Mükemmelleştirmek için şu an hala çalışmalarımız devam ediyor ama gelecek yıl Borusan Lojistik’in pek çok yeniliği sektöre anons edeceği ve sektörü sarsacağı bir yıl olacağını şimdiden söyleyebilirim.

PAZARIN YÜZDE 50’Sİ GİTTİ BUKOLİ KAPANDI

Bukoli’nin faaliyetlerini durdurması ile ilgili neler söyleyeceksiniz?

Bukoli, çok temel bir ihtiyaçtan ortaya çıkmıştı. Müşterimizin çok büyük bir kısmının Türkiye’de verilen kargo hizmet seviyesinden memnuniyetsizliği vardı, ayrıca çok hızlı gelişen bir e-ticaret dünyası ve firmaların farklı teslimat türlerini arayışlarından ortaya çıkmıştı. Yıllık yüzde 30 büyüyen bir pazardan bahsediyoruz; bugünden farklı ne yapabiliriz, maliyeti düşük çok daha kolay ulaşılabilen ve mobil bir sistemi nasıl kullanabiliriz diye düşündüğümüzde Bukoli ortaya çıktı. Bugün gelmiş olduğumuz noktada şunu gördük ki pazar büyüyor olmasına rağmen pazarın yüzde 50’sine hakim olan bir firma dağıtımı da kendi yapmak istedi ve bu konuda da yatırımlara devam ediyor. Dolayısıyla bu müşteriyi arkamıza almadan bu pazarda istediğimiz değişimi yapamayacağımızı gördük. Böyle olunca pazarın yarısını bir anda kaybetmiş olduk, bizim için potansiyel olan pazar bir anda yok oldu. Aynı zamanda pazardaki diğer kargo firmalarının kendi aralarındaki rekabetten dolayı, son 3 yılda bu sektöre verilen hizmet fiyatları TL bazında yüzde 50 düştü. Dolayısıyla Bukoli’yi tekrar masaya yatırdık, gördük ki bir 3 yıl daha bu alanda ciddi bir yatırım yapmamız gerekiyor, ondan sonrası için bir potansiyel var. İnovasyon projelerinde belli bir dönem ve belli bir sermaye ile yola çıkıyor olmamız lazım aksi takdirde istediğiniz sonucu alma konusunda bir hantallık ortaya çıkıyor. Baktığımızda pazarın yarısı yok oldu, maliyet öngörülerimiz ortadan kalktı, istediğimiz büyüme hacmini sağlayamadık, bu kaynaklarımızı başka yere aktarmanın daha akıllıca olduğuna karar verdik Bukoli’yi kapattık. Çok mutluyum ki Bukoli’de çalışan bir arkadaşım dahi işsiz kalmadı, Borusan Lojistik içinde başka pozisyonlara yerleştirildi. Hiçbir müşterimizin hiçbir malını yerde bırakmadık, son koliye kadar teslimatını yaptık. Dolayısıyla bize göre Borusan Lojistik’e yakışır şekilde bu alandaki arayışımızı durdurduk. Burada yapacağımız yatırımları da diğer bir şirketimiz olan ETA konusunda harcamaya devam ediyoruz. ETA iyi gidiyor, beklediğimiz verimi sağlıyor. Her ay yüzde15 seviyesinde büyüyoruz. Yeterli mi bizim için? Yeterli değil. Daha fazla, daha hızlı büyümemiz lazım. Çünkü dünya çok hızlı büyüyor.

SÖYLEŞİNİN DEVAMINI DERGİMİZİN EYLÜL SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

5 Eyl 2017
Benzer Haberler
BORUSAN “YENİ İPEK YOLU"NU AÇTI!
Kategori: Lojistik
BORUSAN LOJİSTİK’E EKO LİMAN SERTİFİKASI
Kategori: Güncel Haberler
BORUSAN LOJİSTİK, TIRSAN’DAN 105 ARAÇ TESLİM ALDI
Kategori: Güncel Haberler
Yazarlar

YENİ EKONOMİ PROGRAMI VE TASARRUF EĞİLİMİ

NE KADAR DİJİTALSİNİZ?