5 Tem 2017

KÖRFEZ HAVAYOLLARI İÇİN ZORLU VİRAJ

Milyarlarca dolarlık uçak alımları, ses getiren reklam kampanyaları, kaliteli servis ve kabin donanımlarıyla dünyanın en prestijli havayolları arasında gösterilen Etıhad, Emırates ve Qatar Aırways gibi Körfez’in üç parlak havayolu şirketi zor günlerden geçiyor. Düşük petrol fiyatları, ABD yönetiminin elektronik cihaz yasağı ve son olarak Katar ile bölge ülkeleri arasındaki diplomatik kriz bu havayollarına ağır bir fatura çıkaracağa benziyor.

Körfez’in üç büyüğü olarak adlandırılan Dubai merkezli Emirates, Abu Dabi merkezli Etihad ve Doha merkezli Qatar Airways, milyar dolarlık uçak yatırımları, servis ve hizmet kalitesi, iddialı reklam kampanyaları ve lüks kabin donanımları ile dünyanın en prestijli havayolları arasında gösteriliyordu. Öyle ki her yıl çeşitli kuruluşlarca yapılan değerlendirmelerde “dünyanın en iyi havayolu”, “en iyi first class”, “en iyi business class”, “en iyi havalimanı” kategorilerinde birinciliği kimseye kaptırmıyorlardı. Doha, Abu Dabi ve Dubai havalimanları adeta dünyanın bir aktarma noktası haline dönüşmüştü.

AVRUPA’DAKİ YATIRIMLARDAN MİLYARLARCA DOLAR ZARAR

Üç havayolu da sadece bulundukları bölgede değil yurtdışında yaptıkları stratejik ortaklıklar ve havayolu satın almalarıyla da dikkat çekti. Bu konuda en agresif büyüme gösteren şirket Etihad oldu. Alitalia’nın yüzde 49’unu 2009 yılında 2.25 milyar Dolar’a satın aldı. Air Berlin’in yüzde 29,2’sini 2012, Air Serbia’nın yüzde 49’nu 2013, Darwin Airlines’ın (İsviçre) yüzde 33’ü ile Aer Lingus’un yüzde 5’ini 2015 yılında satın aldı. Mart 2015’te bu hisseyi IAG grubuna sattı. Ancak 2016 yılı sonuna gelindiğinde Etihad Airways’in Avrupa’daki yatırımları büyük zararlar etti (yaklaşık 2.5 milyar Dolar). Etihad’ın ortağı olduğu Air Berlin, 2016 yılında 787 milyon Dolar zarar açıkladı. Yine aynı şekilde hissedar olduğu Alitalia iflasın eşiğinden döndü, şirkete kayyum atandı. Bu gelişmeler aynı zamanda, şirketin kuruluşundan itibaren başında olan James Hogan için de ayrılış sinyalleri anlamına geliyordu. Qatar Airways de stratejik ortaklıklara imza atan bir başka havayolu oldu. Aralarında British Airways, Aer Lingus, Vueling, Iberia gibi havayollarının bulunduğu IAG Grubu’nun yüzde 20 hissesini aldı. Londra Havalimanı’nda da aynı miktarda hisseye sahip oldu. İtalyan Meridiana Airlines’ın yüzde 49’unu almak için yaptığı görüşmelerde de sona gelirken, Güney Amerika’nın en büyük havayolu LATAM’dan yüzde 10 hisse alarak bu kıtaya açıldı.

HEM ABD HEM AVRUPALI TAŞIYICILAR RAHATSIZDI

Geçtiğimiz yıla kadar Emirates, Qatar ve Etihad için herşey çok iyi gitti. Bu şirketlerin Avrupa ve ABD pazarındaki hızlı büyümeleri doğal olarak Avrupalı ve Amerikalı rakiplerini tedirgin etti. ABD’nin üç büyüğü United, American ve Delta, defalarca Obama yönetimi nezdinde bu şirketlerin durdurulması konusunda lobi yaptı ancak sonuç alamadı. Avrupa’da ise Lufthansa ve Air France, Avrupa Birliği’nden Körfez havayollarına karşı sınırlama getirilmesini talep etti. Hem Avrupa hem de Amerikalı taşıyıcılar Emirates, Qatar ve Etihad’ın devletlerinden milyarlarca dolarlık karşılıksız yardım aldığını, her yıl devasa miktarda uçak siparişi verdiklerini, kabine yatırım yaptıklarını, bunun da haksız rekabete neden olduğunu savunuyorlardı. Emirates, Etihad ve Qatar Airways bu iddiaları yalanlarken asıl sübvansiyon alanların Amerikalı havayolu şirketleri olduğunu öne sürüyordu. Etihad’a göre ABD’li şirketler 2000 yılından günümüze toplam 70 milyar Dolar tutarında devlet yardımı almıştı. Buna karşılık olarak Amerikalı taşıyıcılar ise 2014 yılı içerisinde Körfezli havayolu şirketleri tarafından işletilen 23 ABD hattının 19 tanesinin zarar ettiğini, bu hatların yarıdan fazlasında zarar oranının yüzde 20’nin üzerinde gerçekleştiğini ve üç taşıyıcının toplam zarar oranının yüzde 14,4 mertebesine ulaştığını iddia etmişlerdi...

5 Tem 2017
Benzer Haberler
KÖRFEZ HAVAYOLLARI İÇİN ZORLU VİRAJ
Kategori: Havayolu
Yazarlar

SEÇİM SONRASI BEKLENTİLER

NE KADAR EĞLENCELİ BİR PATRONSUNUZ?