3 May 2017

DENİZCİLİK PİYASALARI NİSAN AYINDA SOLUKLANDI

Piyasaları incelemeye yine Baltık Kuruyük Endeksi (BDI) ile başlarsak, Mart sonunda bin 300 puan seviyesini gören endeks, Nisan ayında zirve seviyelerini korudu ve ay sonunda bin 250 puan seviyesinin altına pek düşmedi. Geçen ay da dikkati çektiğimiz üzere BDI bu sene son birkaç senedir yapmadığı hareketleri yaptığı için teknik olarak potansiyelini koruyor. Lakin bazı brokerlere göre BDI şimdilik yaz öncesi zirvesini görmüş olabilir. Çin’in çelik üretimi ve ham madde ithalatı artmaya başladıysa da ülkede aşırı arz endişeleriyle cevher fiyatlarının düşmesi ve Çin’in çelik talebinde bir normalleşme beklentisi sebebiyle brokerlerin de beklentileri bu yönde şekilleniyor. Diğer yandan Mayıs vadeli Capesize navlun kontratlarında (FFA) ciddi bir düşüş görülmesi de bir düzeltmenin olabileceği anlamına gelebilir. Burada öne çıkan konu, şu anda piyasanın tamamen Çin ekonomisi ve arz-talep dengesi üzerine kurulu olduğu. Bu da Çin’in ekonomisindeki iyileşme sinyallerinin doğrudan emtia fiyatlarına ve ticari faaliyete etkilerinin olacağını gösteriyor. Daha düşük tonajda ise artan Atlantik ticareti sayesinde böyle dalgalanmalardan bahsetmek mümkün değil. Hatta tam aksine Avrupa ve ABD’de ekonomik canlanma karşılıklı ham ve yarı-mamul akışlarını da artırmış durumda ve pozitif bir hava söz konusu.

PANAMAX VE SUPRAMAX’LARDA GELİR ARTIŞI SÜRÜYOR
Gündelik gelirler olarak bakarsak, halihazırda Baltık Kuruyük Endeksi’ne en çok tesir eden Capesize gemilerin günlük getirileri ay başında 20 bin Dolar’ın üzerinden 15 bin Dolar’a gerilemiş durumda. Panamax ve Supramax’lar ise aksine gelirlerini artırmaya devam ediyor. Bir Panamax halihazırda günde ortalama 13 bin Dolar, Supramax ise 10 bin Dolar kazanıyor. Yılın belki de en canlı segmentlerinden olan Handysize tonajı da istikrarlı biçimde

8 bin 500-9 bin Dolar/gün gelir seviyesinde seyrediyor.

AVRUPA’DA EKONOMİK İVMELENME YÜK AKIŞINI HIZLANDIRDI
Yakın deniz taşımacılığı ve koster olarak tabir edilen, 2 bin ilâ 10 bin DWT’lik kuru/genel yük gemilerinin piyasası ise genel olarak tatsızdı. Bu gemilerin piyasasını yansıtan İstanbul Navlun Endeksi (ISTFIX) Aralık ayı sonundaki 620 puan seviyesinden 600 puan sınırına kadar geriledi. Türkiye ve Rusya arasında artan ticari gerginlik Mart ve Nisan ayında piyasanın sükunetini korumasını beraberinde getirirken, düşüşlerin sınırlı kalması büyük oranda Kuzeybatı Avrupa piyasası sayesinde oldu. Avrupa’da ekonomik ivmelenmenin artmasıyla Baltık’tan Amsterdam-Rotterdam-Anvers-Gent havzasına oradan da Kuzey ve Güney İspanya’ya genel yük akışı hızlandı. Hatta Paskalya bile bu ivmeyi çok düşüremedi. Koster tonajının ortanca segmenti 5 bin-6 bin ton kosterlerin ortalama gelirleri ancak 3 bin Dolar/gün seviyesinde, büyük segment olan 10 bin DWT civarı gemilerin gelirleri ise 5 bin Dolar/gün civarında kaldı. Sadece Kuzey Avrupa’da çalışan gemilerin gelirlerinin ortalamada bunun 600-900 Dolar/gün üzerinde olduğu farz edilebilir.

EN ÇOK GEMİ ALIM SATIMINDA YUNANİSTAN YİNE ZİRVEDE
Gemi alım satım faaliyetleri Mart ayında yılın zirvesini yaptıktan sonra Nisan ayında ciddi oranda yavaşladı. Öyle ki Nisan ayının son haftasına girerken Mart ayında satılan gemi adedinin ancak beşte birine ulaşılmıştı. Kuru yük piyasalarında Panamax satışları zirvede, Handysize ise ikinci sıradaydı. Tankerde ise bir seferde 2 milyon varil ham petrol nakleden VLCC tipi (Very Large Crude Carrier) tankerler açık ara önde, fakat MR tanker tabir edilen orta menzilli ürün tankerlerinin piyasası da çok canlı. Piyasalarda en çok gemi alan ve satan ülke yine Yunanistan.

 

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN MAYIS SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

 

3 May 2017
Benzer Haberler
DENİZCİLİKTE İŞLER “ŞİMDİLİK” İYİYE GİDİYOR
Kategori: Denizyolu
DENİZCİLİK PİYASALARI NİSAN AYINDA SOLUKLANDI
Kategori: Denizyolu
DENİZCİLİKTE KRİTİK ŞUBAT GEÇERKEN…
Kategori: Denizyolu
Yazarlar

ERKEN SEÇİMLERİN EKONOMİK ETKİLERİ

GELİŞEBİLİR OLMAK!