3 May 2017

YASAĞIN FATURASI ORTAYA ÇIKMAYA BAŞLADI

Önce Amerika sloganıyla milliyetçi bir politika izleyen ve favori aday Hilary Clinton’u yenerek ABD Başkanı seçilen Donald Trump, koltuğuna oturur oturmaz seçmenlerine söz verdiği yabancı karşıtlığı politikalarını uygulamaya koyuldu. İlk çıkardığı kararnamelerden biri 7 Müslüman ülkeye seyahat yasağı ve vize kısıtlaması oldu. Ancak bu kararına hem içeride hem de dışarıdan büyük eleştiriler geldi, ardından yüksek yargı tarafından uygulanması durduruldu. Ancak kendisine oy veren seçmenlerine karşı vaatlerini gerçekleştirmekte ısrarcı olan Donald Trump ve yönetimi, dolaylı yönden Türkiye’yi de çok yakından ilgilendiren havacılık sektörü için şok bir uygulama başlattı. Aralarında İstanbul’un da olduğu Ortadoğu, Afrika ve Körfez Bölgesi bazı havalimanlarında yolcuların kabine cep telefonundan büyük elektronik cihazla girmesi yasaklandı. Amerika’nın ardından bu haksız yasağı İngiltere’de hemen uygulamaya başladı.

IATA, ACI GİBİ ÇATI KURULUŞLARDAN TEPKİ
ABD’nin yasak kararına Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği (IATA), Dünya Havalimanları Konseyi (ACI) gibi çatı kuruluşları anında tepki gösterdi. Mevcut tedbirlerin, tehdidi azaltmak için uzun vadeli çözüm olarak kabul edilemeyeceği belirtildi. IATA, Trump yönetimini yolcuları kişisel elektronik eşyalarından ayırmadan, emniyetli uçuş sağlayacak başka bir yol aramak için çözüm bulmaya çağırırken tüm dünyada bin 940 havalimanını temsil eden Dünya Havalimanları Konseyi, uçaklarda elektronik cihaz yasağının acil olarak sonlandırılmasını istedi. ACI Yönetim Kurulu, kabin bagajlarını tarayacak teknolojiler ve ek güvenlik önlemleriyle sorunun hızlı bir şekilde çözülebileceğini vurguladı.

YASAĞA GEREKÇE:GÜVENLİK KAYGISI!
Görünüşte bu karar güvenlik kaygısıyla alınmıştı zira IŞİD ve El Kaide gibi terörist örgütler laptop ve bilgisayarların içine bomba yerleştirebilecek ve bunu farkedilmeden havalimanı güvenliğinden geçirecek teknolojiye kavuşmuştu. Elektronik cihaz yasağının getirildiği İstanbul Atatürk Havalimanı (Türkiye), Abu Dabi ve Dubai (Birleşik Arap Emirlikleri), Amman (Ürdün), Cidde, Riyad (Suudi Arabistan), Doha (Katar), Kahire (Mısır), Kazablanka (Fas) ve Kuveyt (Kuveyt) gibi ülkelerin ortak özelliği bu ülkelerin tümünün Birleşik Devletlerin yakın müttefikleri olmasıydı. Bu listeye güvenlik açısından çok ciddi bir problem yaşanmayan, her yıl iç ve dış hatlarda 60 milyondan fazla yolcu ağırlayan İstanbul gibi kendisini kanıtlamış bir havalimanın da eklenmesine kimse anlam veremedi. İstanbul’dan ABD’ye yapılacak uçuşlarda yolcuların kabine bilgisayar ve laptoplarını alamayacak olmaları Amerika hattında çok güçlü olan THY’nin uçuşlarına büyük darbe vuracaktı. United, Delta ve American Airlines gibi büyük havayollarının Emirates, Qatar ve Etihad gibi Körfez havayollarının ABD’de pazar paylarını artırmasından rahatsızlık duyduğu biliniyordu. Bir bakıma THY, Amerikan havayolları ile Körfez havayolları arasındaki bu kavgaya kurban gitmişti. Yasak kararının güvenlikten çok ekonomik gerekçelerle alındığı, uzun süredir lobi faaliyeti yapan Amerikan havayollarının sonunda istediklerini elde ettikleri konuşuluyordu.

HAVAYOLLARI ALTERNATİF ÇÖZÜMLER BULDU AMA...
Bir anda gelen elektronik cihaz yasağına karşı havayolları ilk başta nasıl bir taktik uygulayacağına karar vermekte zorlandı. Ancak yol haritası çok çabuk belirlendi, THY’den Emirates’e, Qatar’dan Saudia’ya kadar tüm şirketler köprüde yolcudan elektronik aletleri teslim alarak özel ambalaj ve etiketle kutulara yerleştirdi. İndiğinde ise hemen teslim etti. Bu hızlı hareket sayesinde yasak öncesinde satılan binlerce bilette son dakika ciddi bir oranda iptal yaşanmadı.

THY İNTERNETİ ÜCRETSİZ YAPTI
Yasağın mağdur ettiği şirketler yolcularını ellerinde tutabilmek için onlara kabinde cazip imkanlar sunmalıydı, nitekim öyle yaptılar. Örneğin THY, ABD uçuşlarında normalde saati 9,99 Dolar, 24 saati 14,99 Dolar olan interneti ücretsiz yaptı, bunun için uçakların internet kapasiteleri genişletildi. Qatar Airways ve Etihad gibi şirketler bir adım ileri giderek yolculara uçakta ödünç bilgisayar ve tablet dağıtmaya başladı. Havayolları, yasakla birlikte ne kadar gelişmiş kabin eğlence sistemlerine sahip olduklarını reklamlarda daha da vurgulamaya, ABD pazarını kaybetmemek için bir yandan fiyatları biraz daha aşağıya çekerek kampanyalar düzenlemeye başladı.

 

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN MAYIS SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

3 May 2017
Benzer Haberler
HAVAYOLLARI NEDEN ÇİFTE BİLET SATIYOR?
Kategori:
HAVAYOLLARI KALKIŞ İÇİN PİST BAŞINDA
Kategori: Havayolu
PEGASUS’UN YENİLENME YILI
Kategori: Havayolu
Yazarlar

SEÇİM SONRASI BEKLENTİLER

NE KADAR EĞLENCELİ BİR PATRONSUNUZ?