4 Nis 2017

TÜRKİYE, RUS YOLCU UÇAKLARIYLA MI TANIŞACAK?

Rusya ile 2015 yılında düşürülen uçak sonrası bozulan ilişkiler geçtiğimiz yıl Türkiye’nin adım atmasıyla tekrar düzeldi ve hızla eskisi gibi olma yolunda ilerliyor. Rusya ile siyasi krizin bitmesinden sonra bu ülke ile ilk kez askeri ve sivil havacılık endüstrisinde işbirliği yapma niyeti de ortaya çıktı. Uzun yıllar sonra geliştirdiği Superjet 100 bölgesel uçağı ile daha geniş gövdeli MC-21 tipi uçaklarını Batı pazarlarında satmak için yoğun efor sarfeden Rusya, Türkiye’nin bu ilgisini memnuniyetle karşıladı. Rus yolcu uçakları Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 10 Mart’ta Moskova’ya gerçekleştirdiği ziyaret sonrası daha çok konuşulur oldu. Zira Erdoğan’ın Rus yapımı MC-21 yolcu uçağının tedarik zincirine Türk şirketlerinin de girmesi gerektiğini söylemesi bir anda dikkatleri bu uçak üzerine çekti. Erdoğan’ın bu açıklamalarından birkaç gün sonra uçağın üreticisi Irkut’tan bir yetkili, MC-21 tipi yolcu uçaklarının satışı konusunda bazı Türk havayolu şirketleriyle görüştüklerini açıkladı. Cumhurbaşkanı Erdoğan, uçağın üretim programına girmek istedikleri yönünde fikir beyan ederken, uçağın üreticisi Irkut, Türk şirketlere uçak satmayı ön plana çıkarmıştı.

AIRBUS A320NEO VE BOEING 737MAX MODELLERİNE KARŞI ÜRETİLDİ
Erdoğan’ın Kremlin Sarayı’nda gerçekleşen Türkiye-Rusya Üst Düzey İşbirliği Konseyi toplantısının açılışında gündeme getirdiği MC-21, “yerli uçak TRJet projesi rafa mı kalkıyor?”, “Bu uçak nasıl bir uçak?”, “Türk şirketleri MC-21’in üretim programında kendilerine nasıl bir yer bulacak” gibi birçok soruyu da beraberinde getirdi. Öncelikle MC-21 uçağı hakkında biraz bilgi vermekte fayda var. Uzun yıllar sonra Superjet 100 adını verdiği bölgesel yolcu uçağını üreterek hizmete sokan Rusya, hem askeri hem de sivil uçak teknolojisine büyük yatırımlar yapıyor. Sovyetler Birliği döneminde yapılan yolcu uçaklarını modernize ederek batı pazarlarında rekabet şansını yükseltmeyi amaçlayan Rusya, dünyanın en çok satan tek koridorlu uçakların en yeni versiyonları olan Airbus A320neo ve Boeing 737MAX modellerine karşı MC-21’i üretti.

HENÜZ BATILI HAVAYOLLARI ŞİPARİŞ VERMEDİ
Rus Irkut Corparation şirketinin imalatı kısa ve orta menzilli MC-21 tipi uçak geçtiğimiz yıl Haziran ayında fabrikadan çıktı. Tupolev Tu-154 modelinden geliştirilen uçağın, pazarda A320neo ve Boeing 737MAX serisiyle rekabet edip edemeyeceğini zaman gösterecek. Rusya, uçağın satış şansını artırmak için üretim programında Thales, Honeywell, Goodrich ve Zodiac Aerospace gibi uluslararası şirketlere görev verdi. MC21-200 ve 300 olmak üzere iki farklı versiyonu üretilecek olan uçağın koltuk kapasitesi 165-211 arasında değişecek. Şu ana kadar uçak için aralarında Rusya’nın milli havayolu Aeroflot, Red Wings, IrAero, Sberbank Leasing, Ilyushin Finance Corparation ve Kırgızistan Havayolları’nın da bulunduğu 6 şirket 175 adet sipariş verdi. Uçak için sipariş veren şirketler arasında hiçbir Avrupalı veya Amerikalı şirketin bulunmaması MC-21’in henüz güven testini geçemediğini gösteriyor. Uçağın motorları için iki alternatif bulunuyor, bunlar Rus şirketi Perm Engine imalatı PD-14 ve ABD’li Pratt & Whitney üretimi PW1400G. Rus uçağının tedarik zincirine girebilecek en büyük ve en kabiliyetli şirket Türkiye Havacılık ve Uzay şirketi TAI. TAI, uçak ve helikopter parçaları üretiminde dünya markası oldu öyle ki Airbus ve Boeing’in birçok uçak tipi için yedek parça ihtiyacını karşılıyor. TAI rahatlıkla MC-21 uçağının üretim programına dahil olabilir. MC-21’in gövdesi, kanatları, kuyrukları, iniş takımları, koltukları, kabin içi sistemleri gibi önemli kısımları da Türkiye’de sektör firmaları tarafından üretilebilir. Şimdi gelelim çok merak edilen sorunun cevabına; MC-21 ucağı yerli uçak TRJet’e alternatif mi olacak?

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN NİSAN SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

4 Nis 2017
Benzer Haberler
TÜRKİYE, RUS YOLCU UÇAKLARIYLA MI TANIŞACAK?
Kategori:
HAVAYOLLARI NEDEN ÇİFTE BİLET SATIYOR?
Kategori: Havayolu
PEGASUS 2018’DE BÜYÜME BEKLİYOR
Kategori: Güncel Haberler
Yazarlar

YENİ EKONOMİ PROGRAMI VE TASARRUF EĞİLİMİ

NE KADAR DİJİTALSİNİZ?