4 Nis 2017

KONTEYNER PİYASASI 2017’YE UMUTLA BAKIYOR

Geride bıraktığımız yıl, konteyner taşımacılığı sektörü açısından deyim yerindeyse tam bir felaket yılı oldu. Global konteyner taşımacılığı hatları, 2016’nın ilk yarısında tüm ana ticaret hatlarındaki navlun oranlarını en düşük seviyelere inmeye zorlayan şartlar nedeniyle yaklaşık 13 milyar Dolarlık kayba uğradı. Petrol fiyatlarının seyri, Güney Koreli Hanjin’in iflası, Japon NipponYusenKaisha ve Çinli COSCO’nun milyar dolarları bulan kayıplar yaşaması, gemi kapasitesi bakımından dünyanın en büyük taşıyıcısı olan Maersk’in İkinci Dünya Savaşı’ndan beri ikinci kez yılı zararla kapatmış olması gibi örnekler, konteyner taşımacılığı sektörünün ne denli çetin bir yılı geride bıraktığının en iyi kanıtlarıydı aslında. Ancak henüz pes etmeye hazır olmadığını açıkça gösteren sektör, toparlanma yolunda oldukça emin adımlarla ilerliyor. Analistlerin yorumları ve operatörlerin açıklamaları, başta Trans-Pasifik olmak üzere bazı hatlarda navlun oranlarının artacağına işaret ediyor. Spot navlun oranlarındaki yukarı doğru hareket, yeni sözleşme pazarlıklarında operatörlerin elini güçlendirirken, son iki yıldır tüm hatlardaki navlun oranlarının düşük seyretmesine neden olan kapasite fazlalığı da, Hanjin’in iflasının ardından sıkılaşma eğilimi göstermeye başlamış gibi görünüyor. Sektörün 2017’deki en güçlü silahlarından birinin ise konsolidasyon olması bekleniyor. Yeni ittifaklar, birleşmeler ve satın almalar sektörün dinamiklerini kayda değer bir biçimde değiştirebilir.

İTHALATÇILAR KONTEYNER HACMİNİ ARTIRMAYI PLANLIYOR
Sektörün 2017’de nasıl evrileceğini şimdiden tam olarak kestirmek güç ama Journal of Commerce’in gerçekleştirdiği bir anket, yukarıdaki varsayımları doğrulayan nitelikte bir profil çiziyor. Yaklaşık 100 üretici, tedarikçi ve nakliyeciyle görüşülerek hazırlanan anket, konteyner taşımacılığı sektörünün 2017’yi nasıl geçirebileceğine ışık tutmayı amaçlıyor. Anket çalışmasına göre; nakliyeciler geçen yıla nazaran çok az ya da sıfır navlun oranı artışıyla sözleşmelerin yapılabileceğini düşünürken, ithalatçılar ise bu yıl konteyner taşımalarının hacmini artırmayı planlıyor. Beklentiler, Trans-Pasifik hatlarında bir miktar artış yaşanacağı, Trans-Atlantik ve Asya-Avrupa hatlarındaki seviyelerin aynı kalacağı yönünde. Okyanus hatlarında herhangi bir artış ya da düşüş beklenmiyor fakat bu yıl genel ulaşım harcamalarında artış olacağını düşünenlerin sayısı fazla. Anketi cevaplayanların yarısından fazlası ise küresel çaptaki şirket birleşmeleri ve satın almaların, yılsonuna kadar artacağını tahmin ediyor.

NAVLUN ORANINDA ARTIŞ EĞİLİMİ YÜKSEK
Ankete göre nakliyeciler, birçok ticaret hattındaki navlun oranlarının geçen yılki oranlarla aynı kalmasını bekliyor fakat konteyner hatları, navlun oranlarını artırmaya kararlı. Örneğin; gemi kapasitesi bakımından dünyanın en büyük taşıyıcısı olan Maersk Line, geçtiğimiz yıl 376 milyon Dolarlık bir kayıp yaşamasının ardından bu yıl oranları artırarak temel kârlarında 1 milyar Dolarlık bir gelişme hedefliyor. Mediterranean Shipping Co. da piyasa görünümü konusunda iyimser. Şirketin CEO’su Diego Aponte, The Journal of Commerce’e verdiği demeçte, sektörün son yıllarda yaşadığı kaybı artık geri kazanmaya başlaması gerektiğini ve bu konuda doğru yolda olduklarını söylüyor.

EN YÜKSEK ARTIŞ TRANS-PASİFİK HATTINDA OLACAK
Ankete katılanların yüzde 39’u Trans-Atlantik hattı navlun oranlarında bu yıl herhangi bir değişiklik beklemediğini belirtiyor. Yüzde 16’lık bir kesim yüzde 5 civarı bir artış beklediklerini söylerken yüzde 14’lük bir kesim ise yüzde 10’un üzerinde bir artış olacağını öngörüyor. Katılımcıların yüzde 36’sı da, Asya-Avrupa hattında navlun oranlarında bir değişiklik öngörmediklerini belirtiyor. Yüzde 16’lık bir kesim yüzde 10’luk, yüzde 14’lük bir kesim yüzde 5’lik, başka bir yüzde 14’lük kesim de yüzde 10’un üzerinde bir oran artışı umduklarını açıklıyor. Belirgin bir oran artışının beklendiği tek hat ise Trans-Pasifik. Ankete katılanların yüzde 23’ü, Trans-Pasifik hattındaki navlun oranlarında yüzde 10’un üzerinde bir artış bekliyor. Yüzde 22’lik kesim yüzde 5’lik bir artış beklerken yüzde 20’lik kesim de yüzde 10’luk bir artış olacağını düşünüyor.

DREWRY: "KAPASİTE FAZLALIĞINA RAĞMEN ASYA-AVRUPA’DA NAVLUN ORANI ARTACAK"
Ankete göre Asya-Avrupa hattında herhangi bir oran artışı beklenmiyor olsa da analistler farklı görüş belirtiyor. Spot navlun oranlarındaki yukarı doğru hareket, yıllık sözleşme görüşmelerinde taşıyıcıların elini güçlendiren bir faktör olarak dikkat çekiyor. Hattaki kargo hacmi, bir önceki yıl yaşanan ekonomik kriz ve sıkışık sezona rağmen 2016’da yükseldi. Asya’dan Kuzey Avrupa’ya olan trafik, 2016’nın ilk 10 ayında yüzde 1 artış gösterdi ki bu durum, 2015’teki düşüşten sonra piyasanın dibi gördüğünü belirten güçlü bir sinyaldi. Londra merkezli Drewry Tedarik Zinciri Danışmanları Yöneticisi Philip Damas, Asya-Avrupa navlun oranlarının, 2017 ve sonrasında piyasada varlığını sürdürmesi planlanan kapasite fazlalığına rağmen artmasını bekliyor. Yükselen petrol fiyatları, sürdürülebilir olmayan navlun seviyeleri ve Hanjin iflası gibi faktörlerin halihazırda fiyatları belirleyen başlıca faktörler olduğunu söyleyen Damas, Nisan ayında yapılacak kontrat pazarlıklarının da nakliyeciler açısından zorlu ve karmaşık geçeceğine dikkat çekiyor.

2017’DE KAPASİTE FAZLALIĞI BEKLENMİYOR
Kapasite fazlalığı son iki yıl boyunca tüm ticaret hatlarındaki navlun oranlarını düşürdü. Kapasite, Hanjin’in çöküşünden sonra sıkılaşmaya başladı. Katılımcıların neredeyse yarısı (yüzde 49), mevcut kapasite görünümüne ilişkin anket sorusuna yanıt olarak 2017 yılının geçen senekiyle aynı kalmasını bekliyor. Katılımcıların yüzde 24’ü, taşıyıcıların kapasitesini hafifletmesini beklerken, yüzde 18’i ise kapasitenin bu yıl artacağını düşünüyor.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN NİSAN SAYISINDA BULABİLİRSİNİZ…

4 Nis 2017
Benzer Haberler
KONTEYNER PİYASASI 2017’YE UMUTLA BAKIYOR
Kategori: Kapak Konusu
MAERSK VE IBM’DEN DEV BLOCKCHAIN ORTAKLIĞI!
Kategori: Denizyolu
KONTEYNER PİYASASI 2017’YE UMUTLA BAKIYOR
Kategori: Kapak Konusu
Yazarlar

SEÇİM SONRASI BEKLENTİLER

NE KADAR EĞLENCELİ BİR PATRONSUNUZ?