3 Mar 2017

DENİZCİLİKTE KRİTİK ŞUBAT GEÇERKEN…

Özellikle 2016’da büyük düşüşün bu ayla başladığı hatırlandığında bu yıl herkesin gözünün Şubat ayı ve sonrasında olduğu söylenebilir. Yine de her şeyden önce belirtmek gerekir ki, küresel banka ve finans kurumlarının 2009’dan beri en düşük küresel büyümeyi beklediği bir ekonomik konjonktürde ve neredeyse tüm gemi tiplerinde halen devam eden yeni inşa gemi arzı baskısı altında büyük bir iyileşme beklemek halen aşırı iyimserlik olur. Baltık Kuruyük Endeksi (Baltic Dry Index, BDI), Şubat ayında Çin yeni yılı etkisiyle 2016’yı kapattığı zirve seviye olan 1.200’lü seviyelerden 700’lü seviyelere kadar geriledi fakat Şubat ortasından sonra tekrar 800’lere doğru harekete geçti. Bu harekette dikkatimizi çeken son 5 yılda her seferinde yüzde 60 civarı düzeltme yapan BDI’nın bu sefer yüzde 50’yi bulmaması oldu ki zaten yılın açılışında da beklenenden daha yumuşak bir iniş görüldü. Tankerler için zor günler devam ederken, konteyner taşımacılığında tarihi sıkıntılarla boğuşan oyuncular üst üste 2016’nın kayıplarını açıklamaktaydı. 2017 için ise şimdilik göstergeler ufak bir iyileşmeyi gösterir gibi.

PANAMAX VE SUPRAMAX’TA YATAY SEYİR

Piyasaları ayrı ayrı değerlendirmek gerekirse öncelikle Şubat sonunda kuru yük gemilerinin gündelik getirilerinin durumuna bakalım. Capesize gemilerin gelirlerinin her zamanki gibi sert bir hareket yaparak Ocak ayında 12 bin Dolar/gün seviyesinden Şubat ayında ortalama 5 bin Dolar/gün’e düştüğü göze çarpmaktaydı. Bu zaten Baltık Kuruyük Endeksi’nin düşüşünü de büyük oranda açıklamaktaydı. Panamax ve Supramax tonajları ise ağırlıklı olarak yatay seyretti ve gelirlerini 7 bin Dolar/gün civarında korumayı başardı. Handysize tonajı ise sene başında 10 bin Dolar/gün seviyelerinden 6 bin Dolar/gün seviyelerine geriledi.

EN ÇOK GEMİ SATIŞI YİNE HANDYSIZE SEGMENTİNDE

Kuru yük gemi alım-satım piyasaları ise yıla başladığı hızla devam ediyor denilemez. Fakat yine de geçtiğimiz yıla göre ortalamada yüzde 30-40 civarında bir sirkülasyon göze çarpıyor. En çok gemi satışı yine Handysize segmentinde. 5 yaşında Handysize satış fiyatları da bir önceki yılın aynı dönemine göre bir hayli toparlanmış durumda. Koster olarak tabir edilen, 2 bin ilâ 10 bin DWT’lik kuru/genel yük gemi piyasasında da doğal olarak bir düzelme görüldü. Aralık döneminde 626 puana kadar çıkan İstanbul Navlun Endeksi, Şubat ayını ancak 600 puan civarlarında kapattı. Ancak piyasanın durumu pek simetrik değildi. Kuzey ve Batı Avrupa ile Akdeniz’in batısında navlunlar Şubat ayıyla beraber toparlanma eğilimine girerken, Karadeniz ve Doğu Akdeniz’de özellikle Rus, Ukrayna ve Romanya limanlarının buzdan dolayı kapanması, lojistiği sıkıntıya sokarak yük akışlarını sınırladı.

TANKER FİLOSU BÜYÜMEYİ SÜRDÜRÜYOR

Tankerler son derece istikrarlı biçimde geçen senenin aynı döneminde ne kazanıyorlarsa aşağı yukarı yarısını kazanmaya devam ediyor. Spot piyasada bir seferde 2 milyon varil ham petrol nakleden VLCC’lerin (very large crude carrier) ortalama kazançları Şubat ayında ortalama 20 bin Dolar/gün seviyesine kadar geriledi. 1 milyon varillik Suezmax’lar bu ay 10 bin Dolar/gün civarında gelir elde ediyordu ki bu durum kısa mesafeli ürün taşıyan MR tankerlerin gelir seviyesiyle aynıydı. İngiliz Clarksons’a göre 2016’da yüzde 6 büyüyen tanker filosu, 2017 Ocak ayında da hız kesmedi ve aylık 6,7 milyon DWT teslimle yeni bir rekor gördü. Bu teslimatlarla filo yüzde 1,1 büyümüş oldu. Bu da tanker filo büyümesini bu yıl için yüzde 5’in üzerine çıkartabilecek bir gelişme. Bir de bunlara petrol arz kesintilerini ve geçen sene teslim edilememiş tankerlerin baskısını eklerseniz, petrol arz-talep dengelerini sarsacak bir gelişme dışında tanker navlunlarının uzunca bir süre baskı altında kalabileceği öngörülüyor.

YAZININ DEVAMINI DERGİMİZİN MART SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ…

3 Mar 2017
Benzer Haberler
DENİZCİLİKTE İŞLER “ŞİMDİLİK” İYİYE GİDİYOR
Kategori: Denizyolu
DENİZCİLİK PİYASALARI NİSAN AYINDA SOLUKLANDI
Kategori: Denizyolu
DENİZCİLİKTE İŞLER “ŞİMDİLİK” İYİYE GİDİYOR
Kategori: Denizyolu
Yazarlar

PİYASALAR ŞAKA YAPMIYOR

ZAMAN NASIL DA DEĞİŞTİ!