14 Şub 2017

DENİZCİLER 2017’DEN UMUTLU

Brexit konusunun şu ana kadar küresel denizcilik piyasalarına hissedilir bir tesiri olmadı fakat bu Avrupa yakın deniz taşımacılığına önümüzdeki dönemde nasıl tesir edecek beraber göreceğiz. Doların kuvvetlenmesi gelişmekte olan ülkelerin talebini daraltırken ihracatlarını kolaylaştırabilecek bir durum. Bu arada Rus rublesinin değerinin de artan petrolle yukarı doğru hareketlenmesi Rusya’nın tahıl ve hammadde ihracatlarını yavaşlatabilir. Bundan Karadeniz-Akdeniz ticaretinin etkileneceğini öngörmek uzmanlık gerektirmiyor. Ayrıca Çin yeni yılının etkilerini de gözlemleyeceğiz.

 TRUMP’IN ETKİSİ ÖNÜMÜZDEKİ DÖNEMLERDE GÖRÜLECEK

Gelelim bu ayın manşeti Donald Trump’ın denizciliğe etkisine… Dünya ekonomisi, yeni ABD Başkanı Donald Trump’ın başa geçmesini belki de kendisi kadar dört gözle bekliyordu. Donald Trump’ın küresel denizcilik için ne ifade edeceği, önümüzdeki aylarda görülmeye başlanacaktır fakat kendisinin ABD Başkanı unvanını almadan önceki son hafta, ileriye yönelik verdiği ipuçları ve yemin töreni konuşması, ABD’nin genişlemeci ama aynı zamanda korumacı olan komplike bir çizgiye oturacağını gösteriyor. Splash247.com haber sitesi bu konuda geçen haftalarda çok detaylı bir analize imza atarak Trump’ın kabine seçimlerinin çoğu konuda denizciliğe doğrudan etki edeceğini aktardı. Yeni kabinede denizcilikten gelen yahut denizcilik konularında yatırımları olan kritik isimler var. Örneğin ABD’nin petrol ve doğalgaz ihracatının hızlanmasıyla tankerlere gün doğacağı tahminleri yapılabilmekte. Öte yandan anti-damping konularında uzman bir kabine üyesinin baş ticaret istişarecisi olması, Çin ve İran ile diyalogların sert bir havaya bürünecek olması bilhassa konteyner ticareti için iyi olmayabilir.

 PANAMAX VE SUPRAMAX NAVLUNLARI DALGALI

Denizcilik konusuna dönersek, kuru yük piyasalarında 2017 mevsimsel olarak beklenenden çok daha kısa bir düşüşle açıldı. Aralık ayında Noel döneminden önce bin 200 puan seviyesinde seyreden Baltık Kuru Yük Endeksi Noel ile beraber gerilediği 900 puan civarından çok aşağıya gitmedi -ki bu da yüzde 25’lik bir düşüşe tekabül ediyor-. Bir önceki yıl Noel ile başlayan düşüş hareketi tarihi dipleri görmüştü. Ondan önceki yıllarda ise geçişlerindeki düşüşler yer yer yüzde 50’leri aşmıştı. Bu durum daha ziyade en büyük gemi tipi olan Capesize tonajının navlun oynaklığından (volatilitesinden) kaynaklanmakta. Fakat halihazırda bu tonaj veya daha küçük diğer tonajlar bir şekilde yukarı doğru hareket etmeyi başarıyor. Bunda, Güney Amerika doğu sahillerinden kuvvetli tahıl çıkışları ve Pasifik’teki Capesize hareketleri öncülük ediyor. Panamax ve Supramax navlunları ise şu sıralar dalgalı. Handysize navlunları Atlantik’te çok güçlü, Akdeniz içi ve Avrupa’da karamsarlığa sebep olmayan seviyelerde ama Uzak Doğu’da sıkıntı var gibi. Uzak Doğu demişken, parasının değerini korumak için rezervlerini 3 trilyon Dolar sınırına kadar düşürse de 2016 yılında Çin dış ticareti, nispeten artan emtia fiyatlarına rağmen dolar bazında yüzde 6,8 düşmüş durumda. Çin’in dış ticareti 2015’te de yüzde 8 daralmıştı. Ülkenin ihracatı yüzde 7,7, ithalatı ise yüzde 5,5 düşmüş durumda. Çin’in ticaretinde daralma bu sene de sürebilir, bu da piyasaların önündeki en büyük tehditlerden biri.

 YUNANLI ARMATÖRLER YILA HIZLI BAŞLADI

Ocak ayının son haftasında gemi gelirlerine bakılırsa, Capesize gemiler sahiplerine günde ortalama 12 bin Dolar kazandırmakta. Bu rakam geçen yıl aynı dönemlerde 3 bin Dolar seviyelerindeydi. Panamax ve Supramax tonajları ise 7 bin 500 ila 7 bin 800 Dolar/gün arasında kazanmakta. Handysize tonajı ise 7 bin Dolar/gün seviyelerinde kazandırmakta. Atlanmaması gereken bir diğer konu ise gemi alım satım piyasalarında Yunanlı kuru yük armatörlerinin 2017’ye hızlı başlaması... Piyasalarda düzelme beklentisiyle özellikle Handysize segmentinde çok sayıda geminin el değiştirdiği göze çarptı.

 AVRUPA’DAKİ TOPARLANMA YAKIN DENİZ TAŞIMALARINA YANSIYABİLİR

Kuruyük piyasasının yakın deniz segmentine yani 2 bin ila 10 bin DWT’lik kosterlere geçersek, Kasım ve Aralık ayındaki toparlanma Ocak ayına kadar devam etti. Ocak ortasında ise doğal olarak biraz düşüş görüldü. İstanbul Navlun Endeksi (ISTFIX) 626 puan seviyesinden ufak bir düşüş ile 610-620 puan seviyelerine geriledi. Fakat Ocak sonuna doğru piyasada ileri tarihli yüklerin bulunması, koster piyasasında oyunun bitmediğinin göstergesi. 5 bin-6 bin DTW’lik gemiler günde ortalama 3 bin 600 Dolar civarı gelir elde ederken, 10 bin DWT’lik büyük kosterler ise ortalamada 6 bin Dolar/gün seviyesini görebilmekte. Avrupa’da işler yoluna girmeye devam ettikçe yakın denizde de toparlanma bir nebze olsun hız kazanabilir. 19 ülkeden oluşan Avro bölgesi bloğunda Kasım 2016 itibariyle endüstriye üretim geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 3,2 artmış durumda. Bu da yakında büyüme rakamlarına yansıyacaktır.

 RUSYA’DAN DOĞU AKDENİZ’E İNİŞ MALİYETİ ARTIYOR

Doğu Akdeniz’de ise durum biraz daha farklı, doların gelişmekte olan para birimlerine kıyasla değer kazanması, ülkemizi olduğu gibi pek çok bölge ülkesini olumsuz etkileyebilir. Rus Rublesi ise aksine, değer kazanmakta. Bu durumda Rusya çıkışlı, tahıl, demir-çelik, gübre gibi ürünlerin Doğu Akdeniz’e iniş maliyeti ciddi biçimde artacağından ticaret olumsuz etkilenebilir. Ayrıca hava koşullarını da unutmamak lazım. Tuna Nehri’nin donmaya başlaması, Ukrayna limanlarında seyrin zorlaşmış olması, Rusya’nın da zaten buz ile mücadele ediyor olması da ticaretin önündeki bir diğer engel...

14 Şub 2017
Benzer Haberler
DENİZCİLER 2017’DEN UMUTLU
Kategori: Denizyolu
Yazarlar

PİYASALAR ŞAKA YAPMIYOR

ZAMAN NASIL DA DEĞİŞTİ!