2 Kas 2016

KURU YÜK VE GENEL KARGODA YÜZLER GÜLDÜ

 

 

Ham petrol tankerlerinin gelirleri hareket tarzı olarak mevsimselliğe sıkı biçimde bağlı seyrediyor. Fakat gelir seviyeleri geçen senenin ciddi miktarda altında. Orta menzilli ürün tankerleri (MR Tanker) ise 2016’da kayıplarını azaltma şansını bulamadı ve özellikle Meksika Körfezi’nden Avrupa’ya dönüş rotalarında zararına rakamlara imza attılar. MR tankerler geçen sene Ekim ayında günde 12.000-14.000 Dolar civarına çalışırken, bu sene gündelik bazda 5.000 Dolar seviyesinin altına düştü. Konteyner piyasalarında ise Hanjin’in iflasından sonraki sarsıntı hızlı biçimde atlatılmışa benziyordu. Uzakdoğu-Avrupa navlunlarını gösteren Şangay Konteyner Navlun Endeksi (Shanghai Container Freight Index, SCFI) geçen ay 800 puan seviyelerine dayanmıştı. Ekim ayı içinde ise endeks 700 puana kadar çekilip ay sonuna doğru tekrar 800 puana doğru hızlı bir yükseliş gösterdi. 20 feetlik bir konteynerin Şangay’dan Avrupa’ya taşınma maliyeti geçen ay bir ara 950 Dolar’ın üzerine fırlamıştı fakat bu ay 800 Dolar/TEU civarında gezindi. Akdeniz içine taşımalar da 860 Dolar/TEU’dan 600 Dolar/TEU’ya düştü.

Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün Balast Suyu Yönetimi Sözleşmesi (BWM) üzerine tartışmalar Ekim ayında da sürdü. BWM’nin doğduğu komite olan Deniz Çevresini Koruma Komitesi’nin (Marine Environment Protection Committee-MEPC) 70 toplantısında gerek karbondioksit salınımları gerekse balast suyu hakkında önemli gelişmelerin olabileceği düşünülüyor. Nitekim eğer BWM 2017’de yürürlüğe girerse, önümüzdeki 2.5 ila 3 senelik süre zarfında neredeyse tüm dünya filosunun gerekli önlemleri almak için tersanelere akın etmesi gerekecek. Normalde 2.5 yılda bir rutin bakımlar için gemiler her halükarda tersaneye girse de balast suyu arıtma sistemlerinin montajı için yeterli ek kapasite olmadığı ve en az 5 seneye ihtiyaç olduğu belirtiliyor.

 KASIM AYINDA BİR FAİZ ARTIŞI OLASILIĞI YÜZDE 17

Amerikan Federal Rezerv Bankası’nın (FED) seçimden sonra bir faiz artışına gidip gitmeyeceği halen bahislere konu, fakat büyük ihtimalle bir artışın gelebileceği piyasa tarafından fiyatlanmaya başlandı. Kasım ayında bir faiz artışı olasılığı yüzde 17, Aralık’ta ise yüzde 65 civarında görülüyor. FED üyelerinin çoğunluğu da Eylül ayındaki toplantıda en az bir artış öngörmeye devam etmişti. Ancak bu ayın asıl konusu daha yeni parasal genişlemeye başlamış olan Avrupa Merkez Bankası’nın da FED’in 2013 yılında yaptığı gibi parasal genişleme konusunda ayağını gazdan çekip, aylık varlık alımlarını kademeli olarak azaltmaya başlayabileceği -bir nevi “tapering”- ihtimalinin dillendirilmesiydi. Buna karşılık uzmanların bir kısmı Avrupa Merkez Bankası’nın varlık alımlarını 2017’de bitirmemesi gerektiğini savunuyordu. Neticede Avrupa Merkez Bankası, Avrupa’da bir toparlanmanın başladığını fark ettiğini ve bazı önlemleri gözden geçirebileceğini piyasaya hissettirdi. Ekim ayı içerisinde Çin’in demir cevheri ithalatlarının Eylül ayında tarihinin en yüksek ikinci seviyesini kaydettiği de ortaya çıktı. Çin Eylül ayında 93 milyon ton cevher ithal ederek, tarihi zirve olan 96.3 milyon tonluk Aralık 2015 rakamından sonraki en yüksek seviyeyi kaydetti. Çin’in toplam ithalatı ise 763 milyon ton ile bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9.1’lik bir artışa işaret ediyor.

 SON BİR YILIN EN İYİ NAVLUNLARI

Bu gelişmeler ışığında Ekim başında 900 puanın üzerine çıkmış olan Baltık Kuru Yük Endeksi (BDI) ay sonuna doğru da 800-900 puan civarında tutunuyor. Geçtiğimiz ay Eylül sonunun kritik olduğunu söylemiştik, geçtiğimiz sene Eylül sonundan itibaren düşüşe geçen navlunlar Ekim sonunda 700 puan seviyesindeyken, bu sene BDI Eylül seviyesini korudu ve bir önceki yılın en az 100 puan üzerinde seyretti. Bu da iyi bir işaret ve genel olarak tüm gemiler son bir yılın en iyi navlunlarını gördü. Tonaj segmentlerine göre detaylı bakılacak olursa Capesize Eylül sonunda yaza kıyasla yüzde 140 artarak 2 bin 400 puan civarını gördü. Ekim ayı boyunca ise 2.000 puan seviyesine geri çekilerek, Ekim sonunda bin 800-2.000 puan arasında dalgalanıyordu. Geçen sene Ekim ayında bu endeks sert düşüş göstermiş, her sene Ekim ayında görülen sert yükseliş eğilimine ters hareket etmişti, zaten bunun hiç hayra alamet olmadığı da 2016 yılında anlaşıldı. Şimdi ise önceki yıllara kıyasla sakin olsa da istikrarlı bir hareket gözlemleniyor. Panamax için de aynı durum geçerli. Panamax segmenti Eylül ayında gezindiği 650 puan seviyesinden, hızla 850 puan seviyelerine çıktı ve yine geçen yılki seviyesinin üzerinde bir grafik sergiledi. Supramax ve Handysize bir yıl öncesiyle aşağı yukarı aynı seviyelerde seyretse bile yatay bir görüntü verdiği için bu olumlu bir durum olarak yorumlanabilir. Supramax endeksi 680, Handysize endeksi ise 420-440 puan seviyelerinde yatay seyre devam ediyor. Gelirler açısından da tüm segmentlerin bir şekilde para kazanmaya devam ettiği görülüyor. Capesize tonajı Ekim ayı içerisinde 15.000 Dolar/gün seviyesine kadar tırmanıp ay sonuna doğru 12 bin 500 Dolar/gün’e doğru geriledi. Bu seviyeler geçen ayın 2 bin 500-5.000 Dolar üstüne tekabül ediyor. Panamax tonajı nihayet biraz canlanma gördü ve birkaç aydır yatay seyrettiği 5 bin 800 Dolar/gün seviyesinden 6 bin 500 dolar/gün’e doğru toparlandı. Supramax ve Handysize gemilerin gündelik gelirleri ise, sırasıyla 7.000 ve 6.000 Dolar/gün civarında seyretti...

2 Kas 2016
Benzer Haberler
KURU YÜK VE GENEL KARGODA YÜZLER GÜLDÜ
Kategori: Denizyolu
Yazarlar

PİYASALAR ŞAKA YAPMIYOR

ZAMAN NASIL DA DEĞİŞTİ!